Kontsertsümfoonia žanri tuntumaid esindajaid
19. sajandil Johannes Brahmsi Topeltkontserdi
kõrval on Ludvig van Beethoveni
Kolmikkontsert, mis on loodud ajavahemikus
1803–1804, Kolmanda sümfoonia ja ooperi
“Fidelio” vahel. Tegemist on elurõõmsa ja
hoogsa teosega, milles helilooja ei arutle suurte
probleemide üle, vaid laseb kõlada lihtsal musitseerimisrõõmul.
Sellele annab kinnitust ka
Beethoveni märge teose originaalväljaandel
(1807): “Grand Concerto Concertant”, mis viitab klassikalise kontserdižanri mängulis-kontsertlikule olemusele. Ulatuslik kolmikkontsert, mis
alles 1808. aasta maikuus viiuldaja Ignaz Schuppanzighi Augartenikontserdil
Viinis esimest korda ette kanti, on pühendatud Viini tuntud
muusikametseenile, vürst Franz Maximilian Lobkowitzile (talle pühendas
helilooja muu hulgas ka Kolmanda sümfoonia). Teiste Beethoveni
oopustega võrreldes jäi Kolmikkontsert esialgu mõneti Tuhkatriinu ossa.
Teose esiettekannet ei võtnud publik sugugi hästi vastu, mida helilooja
oma kirjas kirjastusele Breitkopf&Härtel põhjendab: “… sest üks
Konzertant kolme soleeriva häälega veel liiga uus on.” Sellest hoolimata
on Beethoveni värsked ja kaunid meloodiad ning solistide tasakaalukas
ansambel kindlustanud teosele püsiva edu.
(X Suure-Jaani Muusikafestival
16.–23. juuni 2007 kavast) |