“Muusikalise ohvri” tekkelugu on seotud Bachi mälestusväärse
külaskäiguga Preisi kuninga Friedrich II õukonda Potsdamis.
Nimetatud sündmus on kõrgpunkte Bachi eluloos. Mitmes Põhja-Saksa
ajalehes avaldati üksikasjalik ülevaade 7. mail 1747. aastal
toimunud Toomakoori kantori audientsist kuninga juurde: “Õhtul,
umbes sel ajal, kui kuninglikes eluruumides mängitakse tavaliselt
kammermuusikat, anti Tema Majesteedile teada, et kapellmeister Bach
on saabunud Potsdami ja viibib eestoas. Tema Majesteet andis isiklikult
käsu viivitamatult ta sisse kutsuda, ja kui Bach saabus, astus Tema
Majesteet nn forte ja piano juurde ning suvatses ilma
eelneva ettevalmistuseta esitada kapellmeistrile teema, mida too pidi
mängima fuugavormis. Ülalnimetatud kapellmeister sooritas selle
nii õnnestunud moel, et mitte üksnes Tema Majesteet ei avaldanud
armulikult oma heameelt, vaid ka kõik muud kohalviibijad
olid vaimustuses. Härra Bach leidis talle esitatud teema olevat
nii erakordselt kauni, et kavatseb sellest kirjutada tõelise fuuga
ja lasta selle hiljem vaskplaadile graveerida.”
Nimetatud teema arendati improviseeritud fuuga käigus ilmselt kolmehäälseks ricercare’iks, nagu see on ka hilisemal ümbertöötatud kujul: vaba fantaasialennu jäljed fuuga osade vahel on ricercare’is veel selgesti näha. Laiem projekt mitmeosalise monotemaatilise instrumentaalteose kujul võttis Bachil ilmselt kindlamad piirjooned pärast reisilt koju jõudmist. Kogu oopus valmis suhteliselt lühikese ajaga, sest juba 1747. aasta septembri lõpul võis ta ajalehte panna kirjastaja reklaami: “Kuna ... lubatud “Preisi fuuga” teema on nüüd trükkimisel, teatame, et seda on võimalik saada peatselt toimuvalt St. Michaelsi laadalt, aga ka autori, kapellmeister Bachi ja tema kahe poja käest Halles ja Berliinis... Töö sisaldab: 1) kaht fuugat; 2) sonaati flöödile, viiulile ja continuole; 3) mitmesuguseid kaanoneid.” Niisiis koosneb tervikteos mitmesugustest soolo- ja ansamblipaladest, kusjuures iga üksik teos põhineb Thema Regiumil. Bachi eesmärgiks oligi käsitleda seda teemat mitmel erineval moel vabast kuni rangeima kontrapunkti käsitluseni. Mitmekesisus peegeldub ka 1747. aasta originaaltrükiväljaande väljanägemises: see koosnes kolmest üksikute lahtiste lehtedega vihikust, kus kasutati erinevaid noodistusstiile: klaverinoodistus (ricercar a 3), lahtine partituur (ricercar a 6), lisahääled (sonaat) ja šifreeritud mõistunoodistus (kaanonid). Bach ei omistanud nähtavasti kogu teost hõlmavale korrale ega osade kohustuslikule järjestusele mingit tähtsust, sest ta ei kavandanud teost tsüklilise suurvormina. Seepärast tuleb tänapäevastel tervikettekannetel oma lahendus leida. Inglise ja saksa keelest Kai Vassiljeva (VII Suure-Jaani Muusikafestival
19.–24. juuni 2004 kavast) |