Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing
  Otsing
 
 
«Joonase» ja «Hiiobiga» edasi-tagasi Euroopasse  
 
   

"Postimees" nr. 154
8.07.1999

 

Kaks eesti muusika suurteost said suvepalavuses väga ilusa ja elusa esituse. Läbitöötatus, hästi haakuvad partiid, dünaamika varjundirikkus, loogilised temposiirded köitsid eriti «Joonases».

Evi Arujärv

 

Tobiase «Joonase lähetamine» sai valmis aastal 1909, Kapi «Hiiob» 1929. aastal. Klassikalis-romantilise «eurokeele» õpipoisid olid mõlemad. Selle vahega, et Tobias oli geniaalne, aga Kapp usin õpilane.
Teoste loomisajaks oli romantism omaenese sünniruumiski üsna moest väljas. Romantismi pompoossusele ja vormitusele vastuseks kuulutas Eduard Hanslick juba 19. sajandi teisel poolel kainuse esteetikat oma kirjutises «Muusikaliselt ilusast». 1923. aastal üldistas Ernst Kurth romantismi allakäiku.

Tõsimeelne eesti mees

Antiromantism tõi muusikasse Stravinski paganliku eksootika, Debussy jahedad harmooniad, prantslaste triviaalesteetika ning saksa vormikultuse vigurid. Ühtlasi taasavastati minevikku: romantismi harjal tõi Felix Mendelssohn Bachi teosed varjusurmast välja ja 20. sajandi alguses formuleeris Ernst Kurth lineaarse kontrapunkti alused.
Kõik «ismid» olid õhus, aga eesti heliloojad püsisid tõsises meeles ja jutustasid kangelaslugusid. Ei jälgegi uusaegsest irooniast, madalkeelsusest või vormimängitamisest.
Kapi «Hiiobis» on ohtralt mehaanikat: motiivikordusi, sekventse, paralleelliikumisi, orelpunkte, koloristlikke mustreid. Traagelniidid salongilüürika, ooperiromantismi ja kontrapunkti vahel on väga nähtavad.
Tobiase muusikas valitseb elastne ning riskivalmis harmooniameel. Teos on keeleliselt ühtsem, aga dramatismist särisev. Selles on ohtralt ajajõnkse, dünaamilisi ja harmoonilisi ootamatusi, katkestusi ja pöördeid, mis muusikalist lugu laevad.
Hilisromantismi. subtiilsuse taustal tõuseb Tobias esile karm-rünkliku monumentaalsusega ja üle võlli ajavate kontrastidega, Kapp - orelliku kõlakoloriidi ja talupoeglikult püüdliku tehnikaga.

Euromõõdust väljas

Meie austame kõrgelt euroküünarpuud, läheme Euroopasse nii edasi kui ka tagasi. Näib, et väljastpoolt paistab väärtuslik pigem see, mis euromõõduga väga ei sobigi. Tormise ja Pärdi muusikas on maailma lummanud teatav tehnoloogiline kärmus, edevusetus või kasinus, mille varjust sisendusjõudu õhkub. Kultiveerimatus nagu loodusloode.
Ehk paistabki Euroopast vaadates seesama, millest naiivselt puhevil kujundi kaudu kirjutab Tobias 1913. aastal: «Eesti muusikas hõõgub nagu süte all salalik elutuli, luurab asiaadi bestia temperament».
Kas meil kõlaksid «Joonas» ja «Hiiob», kui Vardo Rumessen omal ajal nullpunktist alustanud ei oleks? Tema tegevust eesti klassika taaselustajana on raske üle hinnata.

 

 

Dirigent Arvo Volmer

Dirigent Arvo Volmer

 
   
< Tagasi Üles ^
 © Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing