Kas
olete oma valiku õigsuses kunagi kahelnud?
Olen alati teadnud, et minust saab muusik ning ma pole oma valikut kahetsenud.
Jonn ja järjepidevus käib mu loomuse juurde, see on aidanud
rajal püsida. Ja mitte ainult muusikuna. Olen siiani osanud enamasti
õigeid otsuseid langetada, sest analüüsin alati, kas
jõud hakkab peale või mitte. Kui millegi juures jään
kahtlema, siis sinna ma oma nina ei pista.
Ka oma väga arvukaid ühiskondlikke ülesandeid olen asunud
täitma alles siis, kui tean, et suudan püstitatud eesmärgini
jõuda. Vastasel juhul pole üldse mõtet jõudu
ja energiat kulutada.
Näiteks Tallinna Toomkiriku orelifondi tegevuse alguses arvasid paljud,
et enne kümmet aastat seda pilli korda ei saa. Ütlesin tookord
kohe: kui kolme aastaga asi lõpetatud ei ole, siis ei tule sellest
üldse midagi välja.
Alati on vähemalt kaks võimalust: kas hüppad latist üle
või poed alt läbi. Selleks et hakata alt läbi pugema,
pole minu meelest mõtet latti üles pannagi.
Olite Hugo Lepnurme õpilane. Missugune õpetaja
ta oli?
Minusugusele maalt tulnud poisile oli muidugi suur asi õppida
sellise mehe käe all. Kuigi Lepnurme tegelikust väärtusest
ma nii noorelt veel aru ei saanudki, paljud asjad on jõudnud
alles hiljem pärale.
Lepnurme juures õppisid mitmed, kuid tema tegi endale kiiresti
selgeks, kes on andekas ja tulevikuga muusik, kes ei ole, ehk kellega
tasub vaeva näha, kellega mitte. Ta armastas niisugustel puhkudel
öelda, et võime ju õppida ja harjutada, aga sellel
kõigel pole alati mõtet. See tähendas, et ta oli
oma valiku teinud.
Nüüd, kui olen ise pedagoog, saan aru, et sellised otsused
ei ole kerged, kuid need tuleb teha. Kuigi õpetama peaks kõiki,
sest kõige tähtsam on õpilase enda tahe.
Kas oreli puhul ainult heast tahtest ja innukast harjutamisest
ei piisa?
Ei piisa. Näen seda oma õpilaste pealt. See, kes võib
klaverimängus väga väljapaistev olla, ei pruugi orelimängijaks
sugugi nii hästi sobida.
Orel nõuab rahulikku meelt, suursugust esituslaadi ja väga
head koordinatsiooni, sest mängu ajal on korraga töös
nii käed kui jalad.
Lisaks nõuab orelimäng organistilt väga head kõlavärvi
taju. Nagu kunstnike puhulgi - suurepärane graafik, kes oskab teha
häid pliiatsijoonistusi, ei pruugi maalimises sugugi nii hea olla,
sest tal pole sünnipärast värvitaju.
Mille poolest orel nii eriline on?
Orel on väga pika traditsiooniga pill. Praegune kõige vanem
töökorras orel maailmas pärineb XIV sajandi algusest.
Oreli tüüpe on läbi aegade olnud väga palju. Renessansiajastu
oreleid võib jagada prantsuse, saksa ja itaalia renessansi tüüpi
pillideks. Samamoodi eristuvad barokkajastu orelid. Ka päritolumaa
järgi võib neid eristada.
Klaver on universaalne, ühesugune nii Hispaanias, Saksamaal kui
Itaalias, sest tal puuduvad regioonile omased tunnused. Orelil on väga
selge rahvuslik või regionaalne tundemärk juures. Kõla
omapära järgi võib neil vahet teha, nagu ära tunda
itaalia tenorit või vene bassi. Kui Kesk- ja Lõuna-Saksamaal
olid orelid väikesed, siis Lübeckis ja hansalinnades olid
orelid uhked ja suured. Hispaanias, kus elati väga kuninglikult,
ehitati osa orelivilesid mitte vertikaalis, vaid horisontaalis, et muusika
kõlaks võimsalt otse saali.
Kui klaver ja pianist ei kuulu mitte alati kokku, sest oma pill võib
küll kodus olla, kuid kontsertesinemisele seda kaasa ju ei võta,
siis orelimängija valitakse alati konkursiga kindla oreli juurde.
Maailmas on organisti kohale alati väga suur konkurss. Kui näiteks
Pariisi Jumalaema kiriku organisti koht vabaneb, tuleb sellele kohale
paar-kolm tuhat sooviavaldust. Huvitav, et läbi aegade on alati
üks Pariisi Jumalaema kiriku kolmest organistist olnud pime.
Orelimängijate hulgas on üldse väga palju pimedaid muusikuid.
Pime tajub kõlavärve nägijast palju tundlikumalt. Orel
sisaldab aga väga palju kõlavärve.
Oreliga on seotud väga palju asjatundjaid. Ühed, kes ehitavad,
teised, kes parandavad, mängivad või uurivad. See on suur
omaette maailm. Oreli prospekti ehk fassaadi võib vaadata mitte
ainult tunde ja päevi, neid võib uurida aastaid.
Igast maailma orelist võiks kirjutada paksu raamatu.
Teie olete Eesti orelitest raamatu kirjutanud.
Olen palju südant valutanud Eesti orelite saatuse pärast.
Raamatut kirjutada on tunduvalt lihtsam kui võidelda oreli säilimise
ja kordasaamise eest.
Eestis on umbes kakssada orelit, millest 140 tuleks oma väärtuse
pärast kindlasti säilitada. Enda teeneks pean oma kodukoha
Vigala kiriku oreli, Kullamaa ja Nissi kiriku oreli kordasaamist. Tallinna
Toomkiriku orelifondis sain selleks väga hea kogemuse.
Eriti hea meel on mul selle üle, et kahe nädala pärast
hakatakse Eesti Muusikaakadeemias uut orelit üles panema. See on
mu enda kavandatud, Põhja-Saksa barokkoreli tüüpi pill,
mille ehitas Saksa firma Martin ter Haseborg. Välja hakkab see
nägema erakordselt kaunis, kahele poole avanevate tiibadega, millel
on Jüri Arraku maalid.
See oleks Eestis esimene Põhja-Saksa barokkoreli tüüpi
orel ning just sellele pillile on kõige rohkem muusikat kirjutatud.
Milliste mõjutustega on Eesti orelid?
Kindlasti saksa. Siinsete kirikute orelid on kõik oma kõlalt
romantilist tüüpi. Lihtsalt seetõttu, et vanema perioodi
pille ei ole meil säilinud. Enamik Eesti oreleid on ehitatud ajavahemikus
1860-1940, mis oli romantilise muusika õitseaeg. Prantsuse oreleid
meil kahjuks ei ole, kuid prantsuse mõjutustega on Kaarli kiriku
orel, selline väga karge kõlaga.
Mulle endale on kõige südamelähedasem Põhja-Saksa
barokkoreli tüüp. Ehk tuleb see sellest, et olen Lübeckis
õppinud. See oli omal ajal Euroopa tähtsaim orelilinn, kus
käis kuulsa Buxtehude juures õppimas ka Bach. Näiteks
Lübecki Börs avati igal tööpäeval alles pärast
väikese orelikontserdi lõppu Maria kirikus.
Mille poolest on Tallinna Jaani kiriku orel erakordne?
Kindlasti selle poolest, et Gustav Normann on olnud Eesti kõige
väljapaistvam orelimeister. Ta õppis tolle aja Euroopa kõige
kuulsama meistri Friedrich Ladegasti juures, kes on ehitanud ka Tallinna
Toomkiriku ja Valga kiriku oreli. Eestis on säilinud paarkümmend
Normanni pilli, mis on nii hästi ehitatud, et võivad püsida
veel mitusada aastat, kui just inimese kuri käsi tahtlikult midagi
ära ei riku.
Kristian Wegscheideriga, kes hakkab Jaani kiriku orelit taastama, käisime
paljusid neist vaatamas. Ühe oreli taastamise puhul tulebki säilinud
materjali väga palju uurida.
Miks minnakse orelimuusikat parema meelega kuulama kirikusse kui kontserdisaali?
Sõltub kultuuritraditsioonidest. Venemaal ei olnud kirikutes
üldse orelit, seal käib rahvas orelit ainult kontserdisaalis
kuulamas ning saalid on alati puupüsti täis.
Hiinas ja Jaapanis on hakatud panema üles väga uhkeid oreleid.
Kogu Kagu-Aasia regioonis omandab orel üha suuremat tähtsust.
Ka organistiks õpitakse seal praegu hoolega.
Kuidas Eesti organistid maailma tippude kõrval paistavad?
Kindlasti oleme väga heal kohal. Vaatamata sellele, et oreliõpetuses
on olnud raskeid aegu. Oreliõpetust üritati konservatooriumis
Nõukogude ajal lõpetada, Hugo Lepnurme ees löödi
mitu korda konservatooriumi uks kinni, kuid tema suutis siiski järjepidevust
hoida.
1987. aastast saadik, kui asutasin Tallinna rahvusvahelise orelifestivali,
on Eestis käinud esinemas üle saja maailma tippmuusiku. Kui
aga maailma tipud tulevad festivalile mitte raha pärast, sest seda
meil niikuinii palju ei ole, vaid peavad oma osalemist auasjaks, on
järelikult tegemist kõrgetasemelise üritusega.
Mul on hea meel, et Tallinna oreli festivalil esinevad tuntud organistide
kõrval edukalt ka minu õpilased: Aare-Paul Lattik. Pille
Metson, Tiia Tenno, Helen Tammeste.
Kuidas kõlavad kokku kultuur ja poliitika?
Poliitika võib avaldada kultuurile nii positiivset kui negatiivset
mõju. Mõnikord on need seosed üsnagi imelikud. Näiteks
Kolmekümneaastane sõda oli muusika edenemise seisukohast
erakordselt viljakas aeg. Sõja tõttu hakkasid rahvad rändama,
heliloojad nende seas. Väga kaua omas mahlas küpsenud muusikutele
mõjus see hästi.
Kui paljud head muusikud pidid näiteks Hitleri-Saksamaalt Läände
emigreeruma ainuüksi sellepärast, et nende looming ei istunud
füürerile. Hitler tõstis ausse Wagneri loomingu. Wagnerit
esitasid suured orkestrid, see mõjus pompöösselt ning
pidi kajastama tolle aja Saksa riigi olemust.
Tagajärg on aga see, et Iisraelis ei lubata praeguseni paljudel
puhkudel Wagnerit esitada. Süüdi on küll rumal poliitika,
kuid kokkuvõttes jääb kannatajaks helilooja.
Loojale võib rasketest tingimustest isegi kasu olla. Ja isegi
kui tema loomingut ei lubata kohe ette kanda, ei juhtu sellest suurt
midagi. Aeg ei kahjusta väärt loomingut. Interpreedile aga
on head esinemisvõimalused olulised, sest tema peab saama end
teostada käesolevas ajas, pärast võib tema jaoks hilja
olla. Ma tean, et Saksamaa liidumaades elavad kultuuriinimesed väga
valimistele kaasa - kas võimule tulevad sotsiaaldemokraadid või
kristlikud demokraadid -, sest ühed on lubanud kultuurile rohkem
raha kui teised.
Kas ka meie kultuuriinimesed elavad Riigikogu valimistele innukalt
kaasa?
Meie ühiskond pole veel piisavalt küps. Eestis hoiavad nii
muusikud, kunstnikud kui üldse kultuuriinimesed rohkem igaüks
oma tsunfti. Me ei hoia kokku. Selle peale pole nagu tuldud, et toetades
naabrit toetad ka ennast. Kõik katsuvad ise hakkama saada. Seda
üksteise mittetoetamist võib meie nõrkuseks pidada,
mis ei lase võimekatel alati tippu jõuda.
Praegu võib kindlalt väita, et kui Riigikogus poleks muusikuid
esindanud Vardo Rumessen, poleks meil võibolla senini muusikaakadeemia
uut hoonet. Samuti olen kindel, et kui Riigikogus oleks muuseumitöötajate
esindus, kelle lobitöö aitaks otsuste kaalukaussi kallutada,
küll siis leitaks ka kunstimuuseumi ehitamiseks raha. Kõik
sõltub otsustajatest. Meil jääb ainult pöialt
hoida, et homme oleksid paremad otsustajad kui täna.
Kultuuriprotsessid on väga pikaldased, siin ei teki miski üleöö.
Kui põllumees külvab viljaseemne maha, aga saak ikaldub,
siis võib järgmisel aastal uuesti külvata ja saaki
saada. Kui aga kaotada ära üks koor, nagu kaotati Eesti Raadio
segakoor, siis võib see meie jaoks igaveseks kaduma jäädagi.
Kultuur on nii habras, et iga vale otsus võib tähendada
aastakümneid, enne kui midagi uuesti sündima hakkab.
Kindlasti on teil peale muusika ka muid huvisid.
Kaudselt puudutavad kõik mu tegemised muusikat. Alustasin 1985.
aastal majaehitust Nõmmele, kolme aasta eest kolisin sisse. Maja
sai päris suur, aga kuna mõlemad tütred õpivad
Tallinna Muusikakeskkoolis muusikat, siis peabki ruumi palju olema.
Vanem tütar Tiina õpib VI klassis õpetaja Kersti
Sumera juures klaverit. Noorem, Mari-Liis, IV klassis õpetaja
Ivi Tiviku juures viiulit.