Avaleht | Ühingust | Artur Kapp | Üritused | Muu tegevus | Lingid | Uudised | Külalisele | ||
Kontserdid | Salvestised | Artiklid | Mälestused | Kirjad | Fotod | Muud materjalid | ||||
Heliloojad Kapid naasevad oma rahva ette | ||||
Avaleht > Muu tegevus > Artiklid > Heliloojad Kapid naasevad oma rahva ette | ||||
"Sakala" Kui lasta silme eest mööda selle suve suurüritused, toimugu need Põltsamaal, Tartus, Võrus, Mustlas, Pärnus, Saaremaal või Tallinnas, siis pole nad oma kordumatuses üldse võrreldavad. Ometi söandan eeskätt meile endile tähtsaimaks pidada heliloojate Kappide muusikapäevi 12.—14. juunini Suure-Jaanis. Nii kummaline kui see ka ei tundu, avastame neid mehi uuesti. Veelgi
õigem on öelda, et Kapid asetuvad nende päevade programmiga
rahvuslikul muusikamaastikul õigele kohale. Lõpuks. Artur Kapp
Eestimaa kestmajäämise allegooria Adekvaatseim suhe on meil Villem Kapiga, Poeemi “Rahu eest” ja paar oktoobriteemalist laulu asetas ta võltsaltarile ära kõige süngemal ajal, neljakümnendate-viiekümnendate aastate vahetusel, seejärel pühendus põhiliselt lüürikuna n.-ö. vabateemale. Ajal, mil pidi kirjutama rahvuslikus helilaadis, ei teinud ta seda formaalselt, vaid leidis käsuta talle ainuomase meloodilis-harmoonilise väljenduslaadi. Nõnda rikastusid eeskätt eesti soolo- ja koorilaulurepertuaar selliste šedöövritega nagu “Sa tulid”, “Lumehelbeke”, “Kui lõpeb suvepäeva viimne vine”, “Eesti muld ja eesti süda” ja “Laena mulle kannelt, Vanemuine”. Tema vokaalsümfooniliste teoste tippu tõusis kahtlemata kooripoeem “Põhjarannik” (1958), milles kujund mere rünnak maale kannab selgesti loetavat allegoorilist paralleeli Eestimaa kestmajäämisega. Geniaalne muusika ja selles peituv sõnum tegid “Põhjarannikust” läbi aegade püsinud manifesti. Naiivsus ei tähendanud alatust Eugen Kapp oli väga andekas mees, instrumentaalkammermuusikaga tõusis ta esile juba 1930. aastail. Ent ta oli ka naiivne inimene, kes uskus vist lõpuni nõukogulaste võimumängude aususse ja talle pakutud positsiooni mõttekusse. Siin aga peabki rõhutama, et talle nähtavatest mustadest mängudest hoidus ta kõrvale. Ta ei astunud rünnatavate kolleegide kaitseks küll resoluutselt välja, kuid oma pehmel viisil hoidis mitmel puhul siiski halvima ära. Pole kahtlust, et just tema positsioon päästis Suure-Jaani taandunud isa ideoloogiliste jahiliste küüsist. Ja see on märkimisväärne, sest Artur Kapp oli üldtuntud oma teravate repliikide ja võimuvastase hoiaku poolest. Ning veel olgu Eugen Kapi puhul täheldatud, et ka ajamuusikas “Lenini partei”, kantaadis “Läänemeri — rahumeri” jpt. jäi ta iseendaks: andekaks, meloodiliseks ja väljenduslaadilt loomulikuks. Tänu nendele parameetritele hindas teda rahvaski ning oleks rumal nüüd koos pesuveega välja heita ka laps, näiteks aariad “Tasuleekidest”, eriti aga balleti “Kalevipoeg” muusika, süit “Tallinna pildid” ja muu, milles väljendus selgesti temagi eestimeelsus. Uuesti avastatud geenius Artur Kapp aga on legend. Ivalo Randalu |
Tagasi | Üles | |||||||||||||||
Toimetaja |
|
© Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing |