Minu mälestused Suure-Jaani «Ilmatari»
seltsist ja koorist ei ole küll kuigi rikkalikud, kuid need on jätnud
minu mällu siiski päris sügavad jäljed kogu eluks.
Sealjuures pole niivõrd olulised minu otsesed kokkupuuted nende
tegevusega, kuivõrd nende ümber valitsev muusikaline õhkkond,
mis ei jätnud mõju avaldamata ka minu heliloojaks kujunemisel.
Noorpõlves, mil õppisin alles Tallinna Konservatooriumis,
külastasin sageli Suure-Jaanit. Üliõpilasena olen korduvalt
esinenud pianistina «Ilmatari» korraldatud kontsertidel. Eriti
hästi on meeles esinemine 21. juunil 1930. a. minu onu Hans Kapi
60. sünnipäeva ja 40-aastase pedagoogilise tegevuse tähistamiseks
korraldatud kontserdil. Mängisin tol korral Griegi sonaadi I osa
ning õrna etüüdi klaverile «Mere meeleolu».
Harutihti tuli mul tegelda ka «Ilmatari» segakooriga, õpetada
laule ja mõnel korral isegi juhatada teda. Eriti sügavasti
jäi mulle meelde üks juhtum, võib-olla isegi pisut koomiline.
Lugu ise oli nii.
Minu onu haigestus ja palus mind õpetada koorile eelseisva kontserdi
laule. Tegingi seda ja nagu mulle näis, kaunis kohusetruult. Kontserdi
päeval oli onu ikka veel haige ja nii tuli mul koori juhatada ka
kontserdil. Saalis viibis ka minu isa Artur Kapp, kelle juures õppisin
tol ajal kompositsiooni. Kui koor hakkas laulma tema laulu «Ei roosisid
mul paku ta», siis läksin nii «verest ära»,
et see kandus üle ka koorile. Kui jõudsime salmi kordamiseni,
alustas koor ebaõigest toonist ja kogu laul ebaõnnestus.
Siis astus isa ise lavale ja, vaadanud korraks kurjalt minule, hakkas
ise juhatama algusest sama laulu. Kuid koor eksis nagu kiuste jälle
samal kohal ja laul oli jälle «mokas».
Alles nüüd, tagantjärele, mõistan, milles oli viga.
Õppinud laulu kogu aeg klaveri toetusel, mis aga esinemisel puudus,
ei osanud koor tabada tonaalsust iseseisvalt kuulmise järgi. Ehkki
minu enesetunnet rahuldas see, et ka isa ei saanud hakkama, tundsin oma
vea ära ja rääkisin sellest ka isale. Niisugune on minu
huvitavam mälestus otsesest kokkupuutest «Ilmatari» tegeliku
tööga.
Kuid nagu eelpool mainisin, mõjutas mind sügavalt kogu kohalik
muusikaline õhkkond ja peale selle veel Suure-Jaani loodus ise.
Käisime tihti onupoja Villem Kapiga Lehola-Lembitu linnamäel,
otsides sealt rahvakangelase Lembitu muistse linnuse jälgi. Käisime
ka mäel, kuhu muistendi järgi olid maetud vanad eestlased, kes
langesid võitluses saksa penirüütlitega. Sageli käisin
ma käimistul Köhleri hauamonumendi juures. Kõik see jättis
minu hinge sügavad jäljed ja kes teab, võib-olla onupoja
ooper «Lembitu» ja minu ballett «Kalevipoeg» ning
ooper «Tasuleegid», mida meil läks korda luua, kujunesid
meis just nende Suure-Jaani mälestuste mõjul.
Neid muljeid õnnestus meil edasi anda oma loomingus aga nõukogude
võimu päevil, mil sisult sotsialistliku ja vormilt rahvusliku
kunsti õitseng saavutas laiahaardelise hoo ja loomuliku arenguna
määras meiegi kui heliloojate kujunemistee.
Nüüd, kommunismi ülesehitamise päevil, mil kunst areneb
üha tõusva hooga, tahaksin isiklikult «Ilmatari»
segakoorile tema 75-aastase tegevuse juubelipäeval soovida kõige
suuremaid loomingulisi edusamme nõukogude kunsti edasisel viljelemisel
ja rahvahulkadesse viimisel!
Eugen Kapp
(Segakoori «Ilmatar» 75 a. juubelile pühendatud
pidustuste kavast) |