Muusikapäevadega alustati kuus suve tagasi heliloojate
Kappide auks ja kiituseks, aasta-aastalt on muutunud nii päevade
sisu kui väikelinn ise - üks akadeemilisusest laiaprofiilsemaks,
teine kaunimaks, mõlemad eriti viimase paari aastaga.
Puhtmuusikalisi üritusi kogunes tänavu 14, Mozarti kontsertidest
soololaulu ja jazzist kontsertpolkani. Kunstilise juhina on Andres
Uibo ja Suure-Jaani kultuurimaja perenaine Tiiu Siim
leidnud absoluutselt kohase kesktee, seda eeskätt regiooni vajadusi
silmas pidades, ent näiteks ETVsse viidud teabe ja soodsama ilma
korral võinuks igale üritusele eraldigi hoopis kaugemalt
kohale vurada (mulluse pooleteisetuhandese publikuni seekord ei jõutud,
ent kammerlikud üritused ei kannatanud ses mõttes nüüdki).
Sõnaga - sisult ja vormilt on see festival kujunenud ainulaadseks
Eestis, seda ei saa ega ole vajagi võrrelda Pärnus toimuvate,
Viljandi pärimusmuusika, Niguliste oreli- ega Haapsalu viiulimuusikafestivalidega.
Samas on Suure-Jaani kantud meie suvemuusika kaardile väga kindlalt,
sest esitajate ja esitatava tase on kõrge, programmid kaalutletult
mitmekesised.
Suure-Jaani...
Linnas elab ainult 1300 inimest, kuid Viljandini jääb vaid
veerandsada versta, Vändrasse pisut rohkem ja jalulpüsivaid
majandeid sealmail jätkub. Teist aastat linnapea ametit pidav Rein
Valdmaa on ettevõtlik mees, kes käivitanud muu
hulgas kolm projekti: "Värvid linna", "Lilled linna"
ja "Pingid linna". Esimesed kaks on pooleli - veel on näha
rõõmsailmeliste majade vahel luitunuid ja mitte kõik
tänavanurgad pole õites, kuid omapärased pingid palistavad
kogu järve ümbrust, on kaugemalgi. Need on helesinised, ehitatud
pakkudest ja plankudest ning mis peatähtis - paigaldatud-viimistletud
gümnasistide kätega. Valdmaa: "Mis oma kätega tehtud,
seda ei lõhuta!"
Mullu valmis tal kirikumäe all vana veski varel kõrts (selle
muistses heas tähenduses), kõrval päris avar kontserdipaik,
kokku nimeks "Arturi juures" ja ristiisaks Urmas Sisask. Jälle
asi, mida mujal Eestis pole! Kas sees või väljas, kuidas
ilm lubab, korraldab ise üsna muusika ligi astunud peremees üritusi
noortele ja on väga rahul, sest ukse kõrval piipu imeva
haavapuust Artur Kapi pilgu all keegi ei tuigu ja ühtegi lampi
pudeliga ei sihita. Sellest kõrtsist kujunes muusikapäevalistele
omamoodi staap, siin viidi ka kõige rohkem üritusi läbi
- viis.
"Arturi juures"
Trio Naturale - Ants Nuut, Allan Jakobi, Teet Veskus
ja Jaan Arder - show'd (18. VI) saatis ootuspärane
läbilöök, nende nii muusikalist kui ka verbaalset esinemist
nautisid kõik, teiste hulgas festivali osalised. Armu ja valu
jagati laval isekeskis ja tuttavatele rahva hulgas. Vardo Rumessenit,
kes klaverita kohale tulnud, tervitati nelja kuulsa noodiga Tšaikovski
kontserdist tromboonil. Ei pääsenud minagi -
Nuut: Ta olnud kord unes väga unine, Randalu kõrval aga
muudkui räägib ja räägib. Mitu korda käskinud
Randalul vait jääda, aga ei midagi. Lõpuks ärganud
vihaga ja näinud, et raadio lahti ja loengut pidanud Hillar Palamets!
- Nüüd ma siin kirjutan ja kirjutan, aga otseülekande
Klassikaraadiosse toimetas malbe Liina Fjuk (20. VI)...
Kontserdi "Neljal keelel" (19. VI) andis tšellist Aare
Tammesalu, üks päevade alalisemaid esinejaid. Ja
nagu Suure-Jaanis ikka, koos selgitustega. Antud juhul olid need hädapärasedki,
kuna naturaalne pill kõlas ka elektroonilise töötluse
foonil, mis tehtud samuti tšello tekitatud materjalil. Bach, Prokofjev,
Vine, ka esiettekanne tähetargalt Urmas Sisaskilt - põnev
ja maitsekas rida taas igale kuulajale. Kaasa mõjus muidugi isepärane
miljöö: vesiroosides oja, Sakalamaale mõisaaegadest
omased punasest tellisest hooned, kaelu üle pesaääre
õiendavad kurepojad ja vidistavad pääsukesed senise
suve kõige ilusamate rünkpilvede all. Oli viimane mõnus
ilm enne jaanilaupäeva.
Edasi toimus kõik juba "Arturi juures" sees, ikka oma
80 kuulajaga, kes imekombel hubasesse ruumi ka ära mahtusid. Neeme
Punder (20. VI) tutvustas mitukümmet erinevatest aegadest
pärit flööti, alustas XIV sajandi muusikaga ja lõpetas
Debussy "Syrinxiga". Nagu omal ajal Lepo Sumerat, nüüd
ka publikut ja vististi flötisti ennastki, meelitas kõige
enam Lepo poolt Mehhikost toodud vihmajumalat kujutav okariin ja improvisatsioon
sellel (sissejuhatus "Pantomiimile", helilooja selle Punderilt
kuulduna nooti kirjutaski).
Järgmisena kohtuti Maano Männiga tema kavas
"Tantsulisi imitatsioone läbi sajandite" (21. VI): Bach,
Stravinski (tantsud "Sõduri loost"), Ester Mägi
("Kadents ja teema"). Männi: Tantsulises muusikas avaldub
viiul omal erilisel ja suurel moel. Tore oli näha, kuidas just
noored seadsid end Maanole otse külje alla, et ei silpi ega kuueteistkümnendikkugi
kaduma ei läheks. Alo Põldmäe (22.
VI) rääkis Artur Kapist ja endast, tütar Helen esitas
tema lastepalu, Urmas Vulp ja Lille Randma
sonaadi "Pühajärve panoraam".
Väljaspool muusikapäevade kava esines eelmisel päeval
õues ka 450 õpilasega Suure-Jaani gümnaasiumi bigbänd
mõneti vähendatud koosseisus (üldse 14 hinge). Juhendab
neid Rein Vendla Pärnust, koos käiakse kolm korda nädalas
ja tulemused olid käegakatsutavad. Aplodeerisime südamest
- kiituseks noortele ja häbiks pealinna suurtele koolidele, kus
juba aastakümneid ei ole ühtegi puhkpilliorkestrit!
Kappide majamuuseumis
Seal toimetati kombekohaselt festivali avamine (18. VI), laulis Mati
Palm (A. Kapp, Bach, Massenet jt.) ja mängis Aare
Tammesalu, mõlemad koos harfist Tatjana Lepnurmega.
Viimastelt tuli festivali esimene üllatus- Eduard Oja 5. jaanuaril
1943. aastal Tartus dateeritud ja tõenäoliselt alles nüüd
esiettekandeni jõudnud "Ballaad". Sugestiivne, mitme
kulminatsiooniga, värvika harmoonia ja ratsionaalse materjaliga
pala, mis nii või teisiti lihtsalt peab laia kuulajaskonna ette
jõudma!
Kirikus
Avati Jüri Arraku maalide näitus (18. VI).
Maale oli küll vaid kolm - "Poeg", "Meile antud
märk" ja "Hiob" -, kuid mõtteliselt täitsid
need kiriku ja sulandusid ruumi. Omapärane dialoog tekkis Arrakul
risti vaid oma kehaga moodustava Kristuse (X-XI sajandi romaani stiilis
vaimne Taeva kuningas, ilma risti ja naelteta) ning altarimaalingu traditsioonilisuse
vahel (gootikast peale kannatusi kujutav Kristus, rohkem "inimesestatud").
Tseremoonia sisaldas sõna ja muusikat, viimasest esitas Bachi
Sarabandi d-moll Partiitast ja A. Kapi "Viimse pihi" Urmas
Vulp, orelipartii Andres Uibolt. Lõpetuseks
pakuti helikandjalt Kapi "Hiiobi" võimas finaal, ette
rääkis Vardo Rumessen põhjalikult oratooriumist ja
ka elust, lõpp mõjus juba jutlusena.
Tõelise tervikelamuse pakkus Vardo Rumessen
Bachi "HTK" kümne prelüüdi ja fuugaga (19.
VI) - need kõlasid reljeefselt ja kandvalt ning omandasid kirikus
otsekui uue mõõtme; kohe meenus, et Bach oli kõiges
sügavalt usklik inimene. Klaveri ees moodustasid küünlatuled
lihtsas tõsiduses neli kirjatähte: B-A-C-H.
Seevastu ununes kirikus kirik Kalle Randalu ja Tallinna
Kammerorkestriga Mozartit kuulates. Või miks ei peakski
kirikus olema helge ja päikeseline? Kirjutas ju Mozart 1782. aastal
isalegi, et "kontserdid on midagi vahepealset raske ja kerge vahel,
nad on väga säravad ja kõrvale meeldivad kuulata, sealjuures
siiski tühisusse langemata". Mängiti kontserte Es-duur
(KV 449) ja A-duur (KV 414) ning Kontsert-rondot A-duur (KV 386). Juhatas,
täpsemalt andis tempod, pianist ise. Enim pääses oma
kujunduses esile Kontsert-rondo.
Et värsked kooslused hästi kõrva hakkavad, kogesime
Heiki Mätliku ja Andres Uibo
puhul mullu Tallinnaski. Nüüd (23. VI) esitati mujalgi kordamist
vääriv kava: Vivaldi lahedat Concerto in maggioret (originaal
mandoliinile), "poppnumbreid" Bachi tsüklilistest töödest
ja iseäranis võluvana Johann Sigismund Weissi (1686 - 1750)
Concertot d-moll (orig. barokklautole); neile kontrastiks aga kolme
eesti lugu. Esiteks esiettekandena Rene Eespere vaid mõned päevad
varem valminud "Tres calvi" ("Kolm naela"). Teos
jättis oma sissejuhatavale kolmele Kristuse ihusse räigelt
löödud kobarakordile (naelale) järgneva meditatsiooniga
ebamäärase vabaduse kuulaja fantaasiale. Teiseks Peeter Vähi
pühenduslugu "kõigile suurtele" eesotsas Elvis
Presleyga "Nelikümmend kaks". Vähi on tuntud stiliseerija
(ei teagi tal omanäolist oopust), nii kumas ka nüüd läbi
barokk, aga miks just barokk, jäi mulle arusaamatuks. Kolmandaks
Ester Mägi "Kadents ja teema" (soome rahvalaul "Üks
roos õitses aasal", originaalis viiulile). Ütlemata
ilus pala ja nauditav ettekanne, kusjuures ansambliliselt tõsine
katsumus organistile, kuna kitarri heli sünnib atakiga ja kustub
kiiresti.
Olustvere lossis ja jahimajas
"Lühima öö ball" Olustvere lossi ruumides (21.
VI) polnud küll kinnine, kuid osavõttu selekteeris kõrge
piletihind. Eeskava andis aga silmad ette metropoligi analoogidele:
l osa - "Kuninglik muusika ja tants" Mati Palmi, Eesti
Barokksolistide ja tantsurühmaga Saltatores Revalienses;
II osa - Tobiase keelpillikvartett (Maano Männi,
Sigrid Kuulmann, Heili Eespere, Aare Tammesalu) ja Mati Palm;
ning III osa "Sinilind" Valgre ja jazzmuusikaga, esitajateks
Yvetta Raid ning Lembit Saarasalu Kvartett.
Keelpillikvartett üllatas kõige enam Süda Skertsiinoga,
mis originaalis orelipala, Südal endal seatud klaverikvintetile
ning nüüd Maano Männilt ainult keelpillidele - oreliaustajana
pean tunnistama, et nii harmoonia kui rütmika joonistuvad viimasel
puhul originaalist märksa eredamalt välja, nõudes aga
samas ülimat mängutäpsust ja krapsakust tempomuutustes,
mängijatele pakub see eripärase väljendusvõimaluse.
Jahimaja on tasemel võõrastemaja üle järve kiriku
vastas. Selle rõdul mängis Silver Brass
(22. VI) - Priit Aimla, Taavi Küntu, Kalle Koppel, Hando
Põldmäe ja Priit Paabo. Teada
hea ansambel süvamuusika kergema ehk levimuusika raskema poole
pealt: Gershwin, Rodriguez, Bizetjt. ning asjakohane saatesõna
Handolt. Köhal olid ka Suure-Jaani puhkpilliorkestri omad, kel
endal aastakümnete pikkused mängurõõmud.
Samal õhtul koguneti saali linnapea vastuvõtule, kus tänusõnade
ja -kirjade kõrval kuulus suurim aplaus mentor Johannes
Jürissonile tema asja valminud raamatu "Muusikud
Kapid ja Suure-Jaani" eest. Kultuuriolulisuselt ületab üllitis
kaugelt mingi kohaliku tähtsuse - vaatamata tallinlasest toimetaja
mõistetamatule respektitusele autori suhtes.
Leetva rabas ja lauluväljakul
Hullud asjad hullutavad inimesi - kui käidi välja mõte
teha "Päikesetõusukontsert" Hüpassaare kõrval
rabas jaanilaupäeva hommikul kell 3, ei peljatud mitte üksnes
halba ilma, vaid ka kohta ja aega. Ent parkla sai masinaid täis
ja 291 inimest (või nagu Uibo ütles - koos temaga 300) koperdas
mööda lagunenud laudteed sõna otseses mõttes
rappa. Mängisid Neeme Punder, Heiki Mätlik
ja Aare Tammesalu, laulis Mati Palm,
taustaks värvuliste suurkoor ja "kolme käo fugaato".
Lühidalt - oli muusikapäevade kulminatsioon. Ja päike
tõesti tõusis.
Kõige rahvarohkemaks kujunes muidugi lõppüritus laululaval,
kuhu saabus väidetavalt Viini linnast kostümeeritud Straussorkester
eesotsas maestro enda (Maano Männi) ja tema kolme
armastatuga (Tiiu Laur Rahvusooperist), kaasa tantsis
Straussist "Gross-Johanneseks" nimetatud linna tantsurühm
Loits ning lõpuks ka rahvas. "Sepapolkas"
tagus alasile traditsiooniliselt linnapea ise. Et kõik paugud
paugu pealt välja ei tulnud, tõotas ta tulevaks aastaks
harjutada. Kõik muu (ja kindlasti ka midagi uut) on järgmiseks,
VII muusikapeoks moraalselt valmis.
Ivalo Randalu