Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing
  Otsing
 
 
Kesksuve muusikafestival Suure-Jaanis  
 
   

"Sirp" nr. 26
6. juuli 2001

 

Eelmise sajandi esimesel poolel ja keskel oli suurejaanilastel kombeks kesksuye tähistada igaastase rahvarohke jaanipäevapeoga Lembitu linnuses, kus tavaliselt, ikka kaheksasada kuni tuhat külastajat. Nüüd on juba seitsmendat aastat samal ajal korraldatud neli päeva kestvaid ja heliloojatele Kappidele pühendatud muusikafestivale. Kontserdid on toimunud väikelinna suures kirikus ja selleks sobivais meeleolukais paikades. Muusikapidustusi on tänapäeva Eestis palju, repertuaari mõttes enamikus suunaga Euroopasse. Suuje-Jaanis on asjad veidi teisiti - need festivalid on tagasihoidlikud nagu suurejaanilased isegi, ei ühtki ülisuurt honorari nõudvat ja publikut ligimeelitavat piiritagust kuulsust. Vastupidi, kontserdikava kannavad kodumaised interpreedid kodumaise muusikaga ning vaid mõõduka "euroopaliku lisandiga" Seekordse festivali sisulise külje võikski kokku võtta nelja, suurejaanilastele nii lähedase mõistega - heliloojad Kapid, Eestimaa, kodu ning hingepihtimus Kõigevägevama ees.
Ilmekalt väljendas neid mõtteid 28. juuni õhtune kirikukontsert, kus esinejaks Tiia-Ester Loitme koos oma Ellerheina tütarlastekooriga. Heliloojate Kappide osa rõhutamiseks mängis organist Pille Metsson Artur Kapi orelisonaadi nr. 1 esimest osa kontserdi alguses, teist keskpaigas ja kolmandat lõpupoole. Nii sai orelisonaadist esitatavaid koorilaule ühendav juhtmotiiv. Kontserdi lõpunumbriks oli Eugen Kapi vähetuntud, kuid sisusügav koorilaul "Öö". Järgnes vaimulik lõik: Hugo Lepnurrne kantaadi "Jehoova rahvas" esimene osa ja Urrnas Sisaski "Credo". Isamaalist külge esindas Mart Saare koorifuuga "Päikesele", kus põhiprobleemiks eesti keele ja rahva saatus, ning Peeter Sarapiku üldtuntud ja isamaalik "Mesipuu". Neile järgnes rida laule kodust (T. Naissoo, T. Voll, A. Kapp) ja vanavanemaist (V. Tormis). Omal kohal olid ka dirigendi lühikomentaarid laulude kohta. Eriti vajalik oli see Saare koorifuuga puhul, kus kuulajal on raske tabada selles peituvat rahvuslikku iva. Peab tunnistama, et too kontsert puudutas suurejaanilaste hingekeeli kõige tugevamalt. Omavahelistes vestlustes avaldati koorile, kes on Euroopas nii palju ilma teinud, siiraid tänusõnu.
Kodukandiga oli tihedalt seotud ka festivali avakontsert Suure-Jaani keskväljakul asuva kõrge tuletõrjetomi tipus. Sinna üles oli roninud Aavo Ots koos oma kolme poja ja viie õpilasega, kõik trompetistid. Kava koosnes keskaja heliloomingust nüüdisajani ja vaimulikest paladest jazzini, kuid kesksel kohal oli Urmas Sisaski selleks puhuks kirjutatud "Tornimuusika" kuuele trompetile. Teos oli pühendatud eesti esimesele trompetiprofessorile ja omaaegsele Suure-Jaani muusikaelu juhile Julius Vaksile, kes puhkab kohalikul kalmistul. Tuli see sellest, et Sisaski muusika oli rütmierk, elav, kohati ka tuttavlikult meloodiline, või siis austusest teose autori või "tänapäeva Vaksi" - Aavo Otsa ja tema ansambli vastu, kuid mõlemad said päevakangelasteks. Kuulajaskond oli arvukas ning ovatsioonid seda tugevamad.
Harda ja hingepihtimusliku elamuse jättis 30. juuni hilisõhtu kirikus liturgiline missa, osaliseks gregoriaani ansambel Vox Clamantis. Hoopisi teistlaadi viisikäänud ja esinejad, vaikne ning enesessesüvenemist soosiv muusika. Selle mõju soodustas veelgi kesköö, mil inimese hing on sellistele elamustele eriti vastuvõtlik. Mõtlesin, et mida küll oleks kontserdist arvanud Mart Saar ja Artur Kapp. Küllap nad oleksid kiitnud - pidanuks nad siit ju leidma osakese iseenesest. Mart Saar võinuks ära tunda sugulussidemed oma vanadel laadidel põhinevate koorilauludega, Artur Kapp, aga pidanuks leidma kinnitust ja õigustust oma hingepihtimuslikule muusikale.
Meeleolukaks ja omapäraseks tuleb pidada 29. juuni õhtul Suure-Jaani Jahimaja rõdul toimunud. Maano Männi keelpillikvarteti kontserti. Juba seepärast, et Mozarti "Jahikvarteti" kõrval kanti ette Eugen Kapi vähetuntud Keelpillikvartett nr. 1. Taas veendusime, kui ekslik on ettekujutus heliloojast kui üksnes ja ainult nõukogude kojalaulikust. Suurepärane kvartett. Teosele lisas pipart Maano Männi kommentaar teose kolmanda osa "Eesti tants" kohta, kus E. Kapp kui nõukoguliku ideoloogia eest võitlema kutsutud isik oli ise nõukoguliku tsensuuri ohvriks langenud. Sõna "Eesti" olla armutult maha kriipsutatud, järele jäänud ainult "Tants". Täiesti tulutu tegevus - kvartett oli algusest lõpuni niivõrd eestilik ja rahvuslik, et mahakriipsutus ei teinud seda karvavõrragi nõukogulikumaks. 1937. aastal, mil see rütmiergas ja vaheldusrikka faktuuriga teos loodud, mõjus see kindlasti väga kaasaegselt ja moodsalt.
Huvipakkuvad ja toredad olid veel kaks 30. juuni kirikukontserti. Esimeseks esinejaks saksa organist Wieland Melnhold oma orelitranskriptsioonidega läbi aegade - kaasaarvatud Artur Kapi. Esimese orelisonaadi kolm osa. Teise, õhtuse kontserdi kava oli koostatud XVII ja XVIII sajandi esimese poole Lääne-Euroopa heliloomingust, esitajaks ansambel Tallinn Baroque.
Heliloojatele Kappidele pühendatud muusikafestivali lõpetasid linna lauluväljakul Kiigelaulukuuik ja Olav Ehala. Ka pidustuste lõppakord - kuigi kergemas zanris - oli eestipäraselt rahvuslik, aga samas ka rahvalik - kõlasid laulud Lydia Koidulast Olav Ehalani. Ansambel, selle repertuaar ja esinemine olid sümpaatsed. Ei mingit ülepakkumist, mis tavaliselt selliseid kontserte tugevasti lahjendab.
Ilus festival, ilusad kesksuvised ilmad, sisukad kontserdid. Mida veel tahta!

Johannes Jürisson

 
   
< Tagasi Üles ^
 © Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing