Kui Albert Pettinen Suure-Jaani tuli, siis oli nii pasunakoori kui
“Ilmatari” dirigendiks Jaan Joandi. Viimane oli juba küllaltki
eakas ja nii saigi Albert kõigepealt pasunakoori endale juhatada.
Et Albert oli ka küllalt võimekas ja produktiivne helilooja,
siis oli pasunakoor see, kes neid lugusid kõigepealt prooviks
mängima pidi. Kord tuli ka Jaan Joandi kuulama ja kuna mängisime
üht uut lugu, siis küsis Albert vanameistri käest, et
kuidas oli. Jaan Joandigi oli meile mõned marsid kirjutanud,
üks neist oli nimega “Põhjavalgus”. Oli üpris
raske ja keeruline mängida. Jaan mõtles natuke ja ütles,
et jah, lihtsalt kirjutada peab ka oskama. Suurema osa loomingust kirjutaski
Albert Pettinen lastele ja noortele.
Kuigi mingil ajal juhatas Albert kõiki Suure-Jaani ja ümbruse
muusikakollektiive, oli pillimäng ja pasunakoor vist ikka tema
põhiarmastus. Seda juhatamist oli nii palju, et ma ükskord
mainisin, et sul seda töökest ka na palju. Noh, eks seda rahakest
ole jälle ka kogu aeg na vähe, vastas Albert. Ta oli selline
tore, sõbralik rahvamees - selle sõna paremas mõttes.
Võttis napsu ka, nagu pillimehed enamasti, aga seda ma küll
ei mäleta, et ta oleks kunagi proovist puudunud või purjus
peaga tulnud.
Albert vajas tunnustust - aga kes meist seda siis ei vaja - ja sellepärast
oli alati esiplaanil see kollektiiv, kellel oli juubel tulemas. Teistega
tegi ta siis proove nii muuseas. Enne Albertit ma ei mäletagi,
et oleks pasunakoori juubeleid peetud. Tema selle asja üles otsis
ja siis peeti edasi juba täpset arvestust.
Suur oli ka tema töövõime. Kõigi nende kollektiivide
juhatamisele ja õpetamisele vaatamata jõudis ta veel ka
loominguga tegelda. Kui ühele inimesele on loomevõimet antud,
siis on seda kuhjaga antud. Albertil oli annet heliloominguks ja jätkus
inspiratsiooni luuletamiseks. Kirjutas ta ju eestikeelsed sõnad
Giuseppe Verdi orjade koorile ooperist “Nabucco”. Aeg oli
sobiv ja sõnad patriootilised, laul läks mis hirmus. Albert
kirjutas pasunakoorile, segakoorile, veteranidele, naisansamblitele,
lastele; kerget muusikat ka veel. Lõpuks Soomes elades isegi
paar lastemuusikali.
Tööd ta teha oskas, kui vaja. Kui “Ilmatar” esimest
korda Soome sõitis, siis timmis Albert koori nii üles, et
ei ole see koor enne, ega hakka ka vist kunagi enam, nii hästi
laulma.
Tagasihoidlikkus ei olnud talle ka võõras, kuigi see võib
natuke imelik tunduda. Kui Arvi Ruusakink kutsus kokku Big-Bandi, siis
Albert kutsuti trombooni mängima. Ma ei mäleta, et ta oleks
Arvit seganud või siin-seal õpetanud. Mängis nagu
lihtorkestrant oma partiid. Trombooni pidi ta veel mängima ka õppima,
sest tema pill oli tuuba. Seda ta mängis ka Vabariiklikus Orkestrijuhtide
Puhkpilliorkestris. Ja laulis Koorijuhtide Segakooris.
Albert Pettinen jättis Suure-Jaani muusikategemistesse tugeva jälje.
Uno Jürisson
Albert Pettinen sündis 15. detsembril 1937 aastal. Suure-Jaanis
tegutses aastatel 1974 – 1991. Suri Soomes 9. detsembril 2002.
Albert Pettineni põrm sängitati Suure-Jaani kalmistu mulda
3. augustil 2003.