Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing
  Otsing
 
 
Ain Erik kiri Johannes Jürissonile 27.01.2002  
 
   

Lgp Johannes Jürisson
Kiidjärve 27.01.2002

Olen huviga lugenud Teie kirjutisi ja jälginud Teie tegemisi. Mul on väga hea meel, et nüüd õnnestub ka otseühenduses Teiega suhelda (seekord veel küll kirja teel). Minu vastus Teie soovile hilineb tõesti seetõttu, et osakond, kus ma senini 4 aastat töötasin (Riigimetsa Majandamise Keskuse - RMK - Puhkemajanduse osakond) reformeerus ja loodi uus - RMK Loodushoiu osakond. Mina töötan selles Kiidjärve Loodusõppe-maja loodusõppe spetsialistina ning samal ajal Kiidjärve-Taevaskoja puhkeala juhataja k.t-na. Need on iseseisvate eelarvetega allasutused, mille käivitamine on aega nõudev ja veidi pingeline, nagu kõik uued asjad. Hea, et Te oma põhiküsimused paberile reastasite, nii on mul lihtsamgi vastata ja läheb rohkem asja ette. Alustangi vastustega, vahel küll laiali valgudes-sest see Suure-Jaani periood oli meile Marega üks kaunimaid aegu oma eluteel!

1) Suure-Jaani tulime 1958. aasta suvel. Mina S-J Metsamajandi metsakasvatuse inseneriks ja Mare keskkooli muusikaõpetajaks. Enne seda olin mina peale EPA metsandusteaduskonna lõpetamist 1955. a Vändra metskonna metsaülem ja Mare Vändra Rajooni Kultuurimaja kunstiline juht. Kultuuritööl me tutvusimegi ja abiellusime 21. juunil (suve alguses) 1958. a. Kooseluks ja tööks leidsimegi sobiva paiga S-Jaanis. (Mare oli lõpetanud Tartu Muusikakooli 1957. a ja suunatud tööle Vändrasse. Lõpetas muusikaõpetaja ja koorijuhi erialal). S-Jaanis elasime 1966. aastani, mil mind edutati ja suunati Jõgeva Metsamajandi peametsaülemaks, hiljem direktoriks. Mare asus Jõgeval tööle Keskkooli muusikaõpetajaks ja samal ajal Laste Muusikakooli solfedzo ja klaveri erialal. 1981. aastal siirdus ta õpetama lapsi samadel erialadel Tartu II Lastemuusikakoolis, kuni pensionile jäämiseni 1991. a. Mina aga asusin 1981. a tööle metsaülemana Kiidjärve metskonda Põlvamaal - kus ma praeguseni elan ja töötan, aga veidi teise rõhuasetusega. Mare kaotasin ma 1995. a 03. detsembril ränga vähihaiguse tõttu. Ta puhkab igavest und Tartu Puiestee kalmistul.

2) Asutada S-Jaanis uus (õieti vana jätkamine) laulukoor, kus saaks ka Mare oma koorijuhi oskusi rakendada - see oli tegelikult minu mõte ja tegu. Varem olid tegutsenud siin väikesearvulised nais- ja segakoor õpetaja Nurga juhtimisel ning meeskoor Jaan Joandi dirigeerimisel. Olin lugenud kohalikust rajoonilehest "Ilmatari" nimelisest laulu- ja muusika-, hiljem haridusseltsist, mis oli tegutsenud kuni vene ajani 1944. a. Mul, kui ajaloohuvilisele hakkas see hinge ja tuli mõte koori taaselustamiseks, kuna mehi ja naisi eraldi jäi väheks korraliku koori jaoks, siis otsustasime segakoori kasuks. Sellega jäi nõusse ka väikese meeskoorikese juhataja Joandi ja ka mehed ise, kes saidki uue koori kandekonstruktsiooniks. Oli ju natuke ka seda "mehed omaette" joru, kuid see lahtus hoogsa tegevuse sisse. Esimene tõsine kontsert-esinemine oli 1960. a kevadel (maikuus), mil tähistasime segakoorilaulu 70 a tähtpäeva S-Jaanis. Külas oli ka meie suur abimees ja S-Jaani patrioot Villem Kapp (1. kooridirigent) ja ka rajooni (Viljandi) parteisekretär (2.) Kalev Raave, kes palju aitas koori arengule kaasa - surus läbi ka meie taotluse - anda koorile "Ilmatari" nimi - tänu temale!

3) Kontserdijärgsel koosviibimisel tõstis V. Kapp üles mõtte - tähistada "Ilmatari" nimelise koori ja selle varjus ka Seltsi 75. aastapäeva (1887-1890 tegutses küll meeskoor "Ilmatar"). Mina lisasin sellel pärast veel üldse koorilaulu harrastamise 100. aastapäeva S-Jaanis (1869 - meeskoor I). Sealt see peovaimustus alguse saigi. Loodi ettevalmistuskomitee, K. Raave kaasabil saime uued riided naistele (meestel olid endise meeskoori keskmise sinise tooniga, punaste äärepaeltega mundrid). Naiste riie oli kollakas-valge, punase äärepaelaga. Koori rinnamärk valmis minu kavandi järele, mille aitas vormistada Paul Luhtein Villem Kapi vahetalitusel (kavandeid tegi muide ka Riigikogu spiikri Savi isa, kes oli KK kunstiõpetaja, Mare hea kolleeg ja tore inimene).

4-5) Suur-peo elluviimine nõudis palju pingutamist. Ütleks, et S-Jaani rahvas oli väga kultuuri- ja hariduslembene , kuid nii suure ettevõtmise juures oli vaja ergutamist ja julgustamist. Ja minul kui peaorganiseerijal sel ajal seda hulljulgust ja kaasa haaravat hakkamist oli (praegu imestan isegi seda). Kõik tulid kaasa ja otseselt vastutöötajaid ei tundnud. Kultuurimaja, keskkool, linna TSNTK, asutused jne - kõik olid abiks. Aga repertuaari valiku istungil tuli küll ettepanek - neid S-Jaani heliloojaid mitte nii palju sisse võtta, rohkem rahvaste laule kavasse! See oli ka Viljandi KP Raj. komitee seisukoht ja kavana "Veterani" Pakassaare arvamus, kes mainis ka Hans Kapi suhtumist "punastesse" kui ta alevi vahel oli kõndinud valge käesidemega. Kuna siiski mõistuse hääl oli juba liikvel, siis Pakassaare juttu eriti tõsiselt enam ei võetud. Repertuaaris sain ma enam-vähem oma tahtmise s.t S-Jaani soovi: kohalikelt autoritelt oli "Ilmatari" kavas 6 laulu ja vabaõhukontserdil (laulupäeva) 12 laulu. Sellega sai ka juubelipeo üks eesmärke - avaldada austust kohaliku kultuuri-(ja hariduse) elu edendajatele ja nende eelkäijatele (ja mitte ainult kohaliku tähtsusega, vaid kogu Eestilise tähtsusega meestele) seega anda märku ürituse rahvuslikust põhjast.

6) TK esimees Jostman oli naine, üsna asjalik, ei seganud ettevalmistusi, oli leplik ega surunud oma soove peale (eesnimi ei tule ka järsku meelde, püüan täpsustada).

7) Pakassaar oli veteran-pensionär. Võttis osa näiteks minu poolt käima lükatud kodu-uurimisringist. Ajalooliselt olid tema punased mälestused ka väärtuslikud. Sellest ringi tööst sai suure hoo sisse Jaan Joandi, kes kirjutas uurimusi metskondadest. Avaldas ka kultuuriloolisi järgnevaid kirjutisi kohalikus rajoonilehes. Ise tegin loodusloolisi ülevaateid ja propageerisin turistlikku piirkonna külastamist. Avaldasin väikese (24 lk) matkabrošüüri "Suure-Jaani" - 1965. a piltidega ja peatükid: 1) Laulikute ja Lembitu maa 2) Loodus ja majandus, 3) S-Jaani piirkonna matkateedel.

8) Brošüüri "Ilmatar 75" koostasin-toimetasin mina 1962. a talvel, trükiti Põltsamaal ja valmis peopäeva hommikuks (6.07.62). Selle raamatukese ajalooline väärtus on ehk selles, et mul õnnestus sellesse saada mälestuskirjutised (kaastööd) Mart Saarelt, Eugen Kapilt ja Villem Kapilt (need on muusika-ajaloolise väärtusega). Ise kirjutasin ülevaate "Ilmatarist" minevikus ja tänapäeval. Kompartei rajoonikomitee nõudel pidin brošüüri sokutama ka "kaasaegseid" loosungilisi väljendusi. Pidin veidi muutma J. Joandi sõnastust artiklis, mis talle eriti ei meeldinud (saan sellest aru). Brošüüris olid ka peokavad ja lauljate nimekirjad ning rida pilte nii lugude autoritest, kui koorist varem ja nüüd. Koori koosseisus oli 84 lauljat (neist 30 meest). Brošüüri "Suure-Jaani", kus ka kõik ajalugu sees, tegemisel oli keerukusi rohkemgi. Pidin käima sellega kaks korda Tallinnas EKP Keskkomitees kultuuri ja propaganda osakonnas, kus sain märkusi ikka selle rahvusliku tagaplaani pärast. Oli jälle üks kena mees, Laos nimi, endine S-Jaani rajooni (oli ka selline veel 1966/67 aastal) parteikomitee sekretär, kes aitas mul väikeste muudatustega (ikka loosungeid ka!) brošüüri trükkimiseks loa saada glavlitist. Ise ma komsomol ega parteilane ei olnud, aga asju tuli nendega ajada oskuslikult, muidu oleks üritused ara jäänud!

9) Eks ma eeltoodut kurtsin ka Villem Kapile ja temagi hea nõu oli vajalik ja sidemed samuti. "Ilmatari 75" brošüüri loa sain Viljandi PK-st ja TK-st, kus oli häid ja kaasa-aitavaid sõpru (Kalev Raave, kultuuriosakonnajuhataja Aaspere, koorijuhid Paul Krigul, Anne Pikksaar jt. Rein Uusmaa jt. Laikre jt).

10) Kultuurimaja juhtkond, alul Pullmann, pärast Vahur Käär leppisid üsna hästi minu "torkimisega", sest sellest said nad ka oma nii ürituste (kontserdid koori ja selle ansamblitega) kui rahalist plaani täita. Kunstiline juht laulis ka kooris ja aitas mõnda asja ajada. Koor oli ikka kultuurimaja majandada. Sel ajal olin ma tõesti see peamine "vedru", mis või kes kõik need ettevalmistused käima lükkas. Oli ka koori juhatus, kes aitas (ise olin juhatuse esimees, koorivanem). Kooril oli meesansambel (8 meest), oli kvartett ja vahel laulsime Marega kahekesi, ka üksinda pani ta mind vahel laulma (kord tulin isegi Viljandi rajoonis solistide laureaadiks!!). Ka metsamajandis tegime kõvasti isetegevust (isegi raadios oli saade meie kvartetist).

11) Kultuurimaja direktor Vahur Käär oli tegelikult rohkem spordimees. Varem oli ta S-Jaani rajooni spordikomitee esimees (juht) - Minagi olin rajooni koondvõistkonnas kergejõustikus (kettaheites olin ka auhinnasaajate hulgas mitmel korral maanoorte hulgas). Seetõttu ta eriti kultuuritegemise sisuga sügavalt ei tegelenud, oli majanduse mees. Aga muidu tore ja lahke mees, aga natuke vist laisavõitu. Majandajana hoolitses ta ringide eest rahuldavalt. Ise oli vahel matusetalitajaks, tellimise peale. Minu "torkimise" kannatas välja - ikkagi vana spordimees.

12) Vabaõhukontserdil pidasin kõne muidugi jälle ise. Eks kuskil ole selle tekstki säilinud. Mäletan, et olin suures ajahädas ja alles mõnikümmend minutit enne peo algust sain joosta järve äärde rahvast eemale, et veidigi keskenduda kõne tekstile ja vajaliku meeleolu saamisele. Kõnesid tuli pidada sageli, ka suurtel üritustel, nagu Villem Kapi 50. ja Mart Saare 80 a sünnipäevad, aga järgnevalt mõlemate matusetalitusel jne. Tekst oli mul mingisugune kirjutatud - põhiteesid ja faktid (teosed), kuid ette kandsin neid peast (vahel vaadates täpsustusi).

13) 07.07.1962 oli "Ilmatari" kontsert keskkooli saalis, mis oli rahvast puupüsti täis. V. Kapi vahendusel laulsid seal ka Tiit Kuusik ja Aino Külvand. Kohal oli kogu Eesti muusikarahva koorekiht (M. Saar, Villem K., Eugen K., G. Ernesaks, Viljandi koorijuhid jne). 08.07.62 - suur vabaõhukontsert hilines 1 h võrra, kuna just rongkäigu alguses algas kohutav vihmasadu. Ootasime ligi tunni selle vaibumist. Sadu lõi segamini ka vaatajate read, paljud said märjaks ja hilineminegi segas. Õnneks läks vihm üle ja loikude vahel laveerides liikus pidulik lauljatekolonn Ilmatari väljakule, kus algasid ettenähtud üritused. Pingiread ja puudealused olid rahvast täis. Aga ilusa ilmaga oleks neid rohkem olnud (rongkäik algas keskkooli juurest - kus olime ka varjul). Esireas olid ikka Mart Saar, Villem Kapp jt aukülalised.
Rahvuslik toon oli kogu üritusel tugevasti tunda. Juba "Ilmatari" nime taastamine ja "Ilmatar 75" olid rahvusvaimu kandvad asjaolud. Selles vaimus olid kõned ja laulud. Õhtune "Lembitu" etendus suurendas seda vaimu veelgi. Koorilauljad olid ju kõik rahvuslikult meelestatud ja sedaliiki laulegi toodi esile (peale kava). Võib öelda, et alltekst oli muutunud põhitekstiks.

14) Vanemad koorilauljad rääkisid "Lembitu ausambast". Minule näidati selle asukohta ja üksikuid säilinud kive kalmistu aiamüüri ääres. Üldiselt oli noorematel juba ununenud selle olemasolu. Mina rääkisin Lehola Lembitu alles-olemisest Viljandi Muuseumis koori rahvale ja metsameestele. Ajaloohuvi oli inimestel kuidagi alla surutud. Muidu oli aga see tegevuse ergutajaks (isa oli mul 30 a metsaülemaks ja Vabadussõja veteran, Vabadusristi kavaler, kes rääkis neist vanadest asjadest juba väga noores põlves). Järellainetusest minule ei räägitud.

15) Villem Kapi "Lembitu" oli linnamäe vabaõhukontserdi õhtul kell 22 paiku - pimedas. Rahvast oli väga palju - mägi oli täis. Etendus oli ühes mäe otsas (kõrgem osa): pilt oli võimas. Villem kõndis vaikselt ise rahva hulgas ja vist "mõnules" oma teosest Lembitu linnamäel ettekantuna. Ettepaneku ooperi vabaõhuetenduseks tegi Estoniale ikka Villem Kapp ise. Meie aitasime reklaami teha (kirjutasin ajalehtedes jm), linnamäge korrastada. Etenduse korraldas teater ise. Hinnangud olid kiitvad-rajooniajalehes oli küll kirjutatud. Erilise meeleolu andis muidugi asjaolu, et ooper "Lembitu" etendus Lehola Lembitu ajaloolisel linnusel. Teatud määral häiris läbiviimist see ränk vihm, mis metsaaluse, mäepealse ja teed mudaseks tegi. Autosid oli palju, rahvast ka, aga muidugi oleks kõiki rohkem ja paremini olnud ilma selle põrguliku vihmata. Aga võimsate prozektorite valgel Lõhavere linnamäel öises pimeduses (ümbritsevas) toimunud etendus oli võimas ja senini ja ennegi kordumatu vaatepilt.

16) Villem Kapp ütles alati, et tema jaoks on Lembitu esietendus siis, kui S-Jaani rahvas saalis on. Ja selline etendus toimus 1961. a sügisel, kui terve bussitäis koorilauljaid Estonias Lembitut vaatamas käis (ca 40 in). Villem Kapp ise ka oli saalis. Pärast saatis bussi tagasiteele teatri ukse eest.

17) Villem Kapi ergutusel asus Mare õppima Konservatooriumi 1962. aastal koorijuhtimist Arvo Ratassepa juures. Õppetöö läks tal ladusalt, kuid tervislikel ja majanduslikel põhjustel jättis ta selle pooleli - ei lõpetanud. 1964. a paiku tõmbus Mare tagasi ka "Ilmatari" juurest, samadel põhjustel. Jaan Joandi tegutses edasi, ka mina tõmbusin aktiivsest kooritööst koorivanemana tagasi. Ilma Mareta kaotas koor oma haarava sära!

18) Koori kokku saamiseks oli soodusaeg: 1) oli teatud vabanemise aeg stalinlikust survest, tohtis laulda jälle vanu isamaalisi laule (muidugi mitte kõiki), rahvas tahtis jälle koos tegutseda 2) ees oli 1960. a laulupidu, kus repertuaaris ka rahvale meeldivaid laule. Kokku tulles 1959. a sügisel asusime kohe laulupeo repertuaari õppima, V. Kapi ergutusel ka valikkooride laule. 3) siis see "Ilmatari" nime taastamine ja vana ja olnu väärtustamine ning S-Jaani iseteadvuse tõstmine. 4) aktiivne agitatsioon laulurahva hulgas ja ajalehes - minu poolt 5) kõige olulisem aga noore, päikesena särava kena koorijuhi s.t. Mare olemasolu ja aktiivne muusikaline tegevus (organisatsiooniline tegevus ei olnud tema huviala - selles osas täiendasin mina tema tagasihoidlikkust 120%!) 6) tähtis oli ka kohapealt pärinevate heliloojate heatahtlik suhtumine. Jaan Joandi juhtis väiksearvulist meeskoori (15 (20)) meeskoori, mille tegevus oli mõnevõrra tagasihoidlik. Nagu eespool öeldud, tulid meeskoori mehed üle segakoori, peale mõne isiku, kes hiljem ikkagi liitusid. Ka Joandi tuli kaasa, ehkki tal iseloomult rahulikul ja aeglasi temposid armastaval koorijuhil oli Mare särtsu ja hoogsa esitamislaadi kõrval natuke ehk raske. Aga tema kütuseks öelduna, ei lasknud ta seda välja paista. Kuna J. Joandi teenis ka metsamajandis (alul metsavalveinspektor, pärast puukooli juhataja) olime head sõbrad kuni viimaste päevadeni. Peale Mare eemalejäämist tegime veel mõne toreda ürituse, näiteks vana Vastsemõisa kultuuritegelase ja vallavanema Andres Sterni 90 a juubeli tähistamine ja muidki (see oli Villem Kapi soov - pidu oli 1964. a.)

19) Jaan Joandi oli tõesti üks haruldane inimene. Iseõppinud muusikamehena juhatas ta koore ja vahepeal hoogsalt pasunakoori S-J tuletõrjeorkestrit (ja vist mujalgi vahel). Tema isikus oli imeline vastuolu - väline rahulikkus ja aeglus kuid sisemine aktiivsus ja pinge. Ehkki ta oli minust vanem, tuli ta mitmeti kaasa minu noorusliku tormakusega korraldatud tegevuses. Ta oli ka Looduskaitse Seltsi aktivist ja kohaliku grupi juht. Ta oli veel suurepärane puukooli spetsialist ja iluaednik, ka oma maja ja ümbrus oli kena. Kaugemas minevikus olevat tal olnud ka väike "napsuviga", kuid mina seda öelda ei saa. Ta saavutas nii tööl metsamajandis, kus direktoriks oli minu vend Ülo, kui ühiskondlikus tegevuse kindla koha. Arvan, et ka mina aitasin selleks kaasa ja üldse sõbralik ja nõudlik õhkkond, mis metsamajandis valitses (seda aega meenutatakse kui Erikute perioodi, lisaks juba öeldule oli vennanaine Maie aktiivne sõnakunstnik-näitemängutegelane isetegevuses). Jaan oli küll S-Jaani patrioot - ta lõi kaasa huviga ühisüritustes. Sidemed S-J muusikameestega ja eriti M. Saarega aitasid tal kujuneda muusikuks. Arvan, et patriootilist ja isamaalist-rahvuslikku vaimu ikkagi sügaval vene ajal aitasin temale ka mina sisendada. Jällegi varasemal ajal olevat tal sel teemal ka väikesi kõikumisi olnud (jällegi seotuna varem metsamajandit juhtinud "veteraniga"). Õpitavad laulud olid jagatud Jaani ja Mare vahel -Jaanile aeglasemad või vanema aja laulud, Marele hoogsamad, värskemad ja ka raskemad laulud (näiteks J. Jürme "Rukkirääk"). Vahel laulis Jaan meestega kaasa, vahel juhatas-õpetas terve proovi, mõnikord tegi vaheldumisi. Kontsertidel juhatasid kumbki oma õpetatud laule, Jaan armastas eriti M. Saare laule.

20) August Nurk tuli koori 1960.-61. hooajal, laulis tenori rühmas, oli koori kroonik. Aitas koori minevikusündmusi meenutada ja tal oli ka mingit kirjandust ja käsikirju. Küllalt eaka mehena ta vist väga aktiivselt igapäevategevuses enam ei osalenud. Oli vist kirjamehena näiteks inventeerimiskomisjonides ja midagi sarnast. Külastasin mõnegi korra teda kodus, kus oli minule meeldivat ajaloohõngu. Oli korrektne ja täpne asjalik mees, kes heast seltskonnast ära ei öelnud. "Ilmatari" vaim oli talle meelepärane. Abivalmis hea laulukaaslane ka minule noorele mehele (olin siis parasjagu 30. aastane, Mare 26. a), oli vist pensionär juba.

21) Meie S-Jaani periood oli tõesti lühike (1958-1966) 8 aastat. Aga elukäigus üks huvitavamaid ja sisukamaid perioode. Lahkuma sundis siit minister Heino Tedre käskkiri, millega mind edutati Jõgeva Metsamajandi peametsülemaks ja hiljem direktoriks. Ka vend Ülo viidi varsti Eesti Metsainstituudi esimeseks direktoriks ning peametsaülem Talis Klimberg viidi Haapsalu Metsamajandi direktoriks. Seega S-Jaani Metsamajand oli hea kaadri taimelava! Muidugi tuli kaasa ka Mare, kes asus Jõgeval haridus- ja kultuuritööle. Tal oli seal ka hea lastekoor ja poistekoor. Mõnedki tema õpilased muusikakoolist on jõudnud kaugele. Aga selline ühiskondliku elu aktiivsus enam ei kordunud (ehkki kohapeal seda väga loodeti) olid teised tööd ja ajad ning eriti oluline - selliseid toredaid inimesi kui S-Jaanis sealkandis ei elanud! Polnud ka vanu haaravaid traditsioone. Töö kõrval tegelesin veel looduskaitsega ning puhkemajanduse arendamisega.

22) Vahekorrad Villem Kapiga - see on omaette peatükk minu elus. Katsun lühemalt: S-Jaani jõudes kuulsin ja lugesin kuulsatest heliloojatest, neid nägemata ja tundmata. Aga kuna nad olid seotud otseselt S-Jaani ajaloolise minevikuga, siis tahtsin ka neilt midagi teada-kuulda saada. Nii ma siis läksingi paber ja pliiats näpus Tallinnast koju tulnud Villemit külastama, vist 1960. a veebruarikuus. Sain andmeid eriti Joosep Kapi kohta ja üldse minevikusündmustest seotuna Villemi endaga. Esimese külastuse eel tundsin teatud ärevust - ikkagi suur helilooja, kes võib olla minutaolise metsamehega eriti vestelda ei tahagi. Esimene pilk võimsa kujuga imposantsele muusikatipule süvendas veelgi minu kartust. See kõik sulas aga kiiresti, kui avatud ja sõbralik vestlus arenes. Ja siin võiksin öelda, et vastastikune sümpaatia ilmnes juba sellest esimesest kohtumisest, mis süvenes edaspidiste kontaktide käigus.
Marega kohtus ta 1960. a maikuu kontserdil, mil ta tuli tervitama koori ja selle juhte. Südamlik vahekord arenes siiraks sõpruseks, mis toetus vastastikusel lugupidamisel ja isikuomaduste veetlevusel. Edaspidi oli ta pidevalt kursis meie tegemistega ja püüdis igati kaasa aidata. Kirjavahetus oli aus ja avameelne ning üsna tihe. Villem oli aval, südamlik ja sõbralik kõigi vastu -ta nagu haaras oma sõpruskonna oma võimsa kuju sülle! Selle mulje andsid ka tema pikad paindlikud ja ehk pehmedki käed, mis välja sirutatuna nagu hoidsid sind oma võimuses või embuses, tegelikult sind füüsiliselt puudutamata! Klaverit mängides (ooperit tutvustades) oli tunne, nagu oleks kogu klaver tal süles, nii võimsalt ja haaravalt väljendas ta end klaveri taga mängides. Oma "Lembitust" oli ta väga vaimustatud haaratud. Et peategelane (nais-) oli Mare - siis oli veel eriline side minu Marega, kelles ta nägi sarnaseid jooni oma ooperikangelannaga.
Juubelipäevil tegime juttu Villemiga, et võiks ühe laulu kirjutada koorile. Istusime peale pidu 9. juulil 62. a Villemi kodumajas ümber laua ja võtsin selle teema üles. Villem kurtis, et viis on peaaegu olemas, aga sõnu ei ole. Samas istus ooperilibreto autor Astrid Pirk, kes lubas aidata. Ta läks kõrvaltuppa, oli seal vast 15 minutit (või 20) ja tuli tagasi sõnadega paber näpus. "Nii sai laulust sõprussilda" sõnad olidki valmis! Harukordne operatiivsus. Laul saigi valmis sügiseks üleandmiseks koorile. Sellest sai ka järgmise laulupäeva repertuaarilaul.
Villem Kapi iseloomus ja kajastatuna ka loomingus on üks omapärane joon, mida täheldasin. Nimelt meeleolude järsud muutused. Kurbus-rõõm, üliaktiivsus-melanhoolia, ühiskondlik tegusus - samas väike saamatus igapäeva majandusasjades, tegevuskindlus - samas otsustusvähesus oma isiklikes suhetes jne. Seda tunnetan ma kuulates tema heliteoseid - näiteks kooriteosed "Põhjarannik", poeem "Kevadele", "Kalurilaul", "Nii sai laulust sõprussilda" jne. Seda nähtust toitis vist ka mure oma tervise pärast. Sel teemal oli juttu juba meie esimesel kohtumisel. Teade tema ootamatust lahkumisest 1964. a oli ränk löök nii isiklikus plaanis kui S-Jaani muusikaelule - oli kadunud üks selle tugedest ja innustajatest. Alles asja 1963. a sügisel pidasime vägeva 50 a juubelipeo keskkooli saalis - peokõne ja ülevaade juubilari loomingust oli jälle minu poolt. Seejärel pidin aga matusetalitust korraldama samas saalis ja lahkumissõnu kurbuses ütlema (1964).
Lahkumiste rida algas ju Mart Saarega 1963. a sügisel, mil jälle samas saalis leinatalitust korraldades koos Villemiga lahkumissõnu ütlesime. Ja jälle olime aasta tagasi 06.10.62 korraldanud võimsa 80 a juubelipeo juubilari enda kohalolekul. Esinesid koorid Viljandist ja kohapealt. Villem tõi kaasa väärikaid külalisi Tallinnast. Pärast järgnes peoõhtu söökide-jookidega keskkooli sööklas. Ja väikese tervisenapsi tegi isegi juubilar Mart.
Siis läks Villem Kapp (64), siis Andres Stern (65), siis läksime ära mujale meie Marega (66) ja ongi aktiivperioodi lõpp Suure-Jaanis.

23) Artikleid ilmutasin ma mitmeid, eriti kohalikus Viljandi rajooni lehes - kooritööst, kultuuriajalooline "Joosep Kapp", "Mart Saar 80", "Villem Kapp 50" jt. Sirp ja Vasaras oli "Joosep Kapp". Brošüüre "Ilmatar 75" (62) ja "Suure-Jaani" (65) ilmutasin ma omal tahtel, keegi neid ei tellinud. (Trükkimine maksti küll kultuurimaja ja Eesti Kirjastuse poolt) Suure-Jaani lainetele olen ma ka hiljem tagasi tulnud. 1997. a toimunud konverentsil Mets ja Kultuur esitasin ma Tartu Toomkirikus (end raamatukogu) ettekande "Mets ja Mart Saare muusika. Mõtisklusi ja mälestusi põlisest metsavahi perest pärit Hüpassaare laulikust" (Ilmunud trükis konverentsi materjalidega 1997. a raamatuna). Ajakirjas "Eesti Mets" okt 1996 ilmus minu lugu "Helilooja Mart Saar ja mets" (piltidega).
Nii, et S-Jaani vaim ei ole mind tänaseni rahule jätnud-see näitab 40 aastat tagasi toimunu-tehtu sügavat ja üle aegade ulatuvat sisu. Praegu kirjutan ma metsanduslikes ja loodushoiualastes ajakirjades-lehtedes loodushoiust, puhkemajandusest, matkamisest, loodusturismist, metsandusest ja ka ajaloolistel teemadel kodu-uurimuslikud lood, pärandkultuurist ja metsa ning kultuuri sidemetest. Olen esinenud neil teemadel ka ETV-s ja ER-s. S-Jaani piirkonnas on mul kavas rajada üks kultuuri- ja looduslooline õppematkamarsruut. Paar aastat tagasi oli S-Jaani oma jahimajaga ja Kabalaga metskonnaga minu tööpiirkonnas.

24) Toredad naised ja mõnusad mehed olid kõik "Ilmatari" lauljad. Rohkem meelde on jäänud ehk Alma Saar, Reimaa Ludmilla, Põder Linda, Martin Nilson, Alfons Põder, Oskar Licht, Aleksander Reimann, Nikolai ja Amanda Teemused jt.
Hea sõnaga mäletan Viljandi kooride lauljaid ja dirigente, kellega sageli sai ühisüritusi korraldatud ja kes meie koori tegevusele nii sõna kui teoga abiks olid. Esmalt nimetaksin "Koidu" koori dirigenti Paul Krigulit, kes oli ka "Ilmatari" audirigendiks, meeskoori "Sakala" dirigent Raivo Laikre, naiskoori "Eha" dirigent Anne Pikksaar jt. Tallinnast olid kohal sageli Arvo Ratassepp, Ado Velmet, Gustav Ernesaks oma kooridega, Harry Otsa jt.

 

Pikast kirjavestlusest kokkuvõtet S-Jaani eluperioodist tehes otsin omalegi põhjuseid ja stiimuleid, mis mind seal sellisele tegevusaktiivsusele virgutas? Arvan praegu, et selleks olid:

1) Ajaloohuvi, mis otsis võimalust tagasi teha senini maha surutud rahvusliku vaimsuse väljendamise võimalusi

2) Võimalus lävida eesti muusikakultuuri isamaaliselt meelestatud suurkujudega ja kohaliku edumeelse seltskonnaga

3) Lõpuks võib öelda, et minu kultuuri-ja muusikategevuse ergutuse allikaks oli ka minu noor, kena ja armas abikaasa Mare, kellele tahtsin anda võimalusi tegutsemiseks tema koorijuhtimise erialal ja kellega koos tegutsemine ühisüritustel andis minule rahuldus pakkuva elamuse. Ta mõjus minule mitte niivõrd sõnadega (siin hoidis ta mind ikka tagasi) vaid oma juuresolekuga, oma otsekui päikese sära kiirgava olemusega!

 

Südamest tänades ka mind huvitava teema juurde viimise eest!

Häid tervitusi saates
Ain Erik



   
< Tagasi Üles ^
 © Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing