Avaleht | Ühingust | Artur Kapp | Üritused | Muu tegevus | Lingid | Uudised | Külalisele | ||
Kontserdid | Salvestised | Artiklid | Mälestused | Kirjad | Fotod | Muud materjalid | ||||
Hiiob | ||||
Avaleht > Muu tegevus > Kontserdid > Hiiob | ||||
Tagasi EUROOPAST 1. juulil 1999 kell 20 Estonia kontserdisaal Artur Kapp 1878 – 1952
HIIOB Oratoorium kahes osas Redigeerinud Vardo Rumessen Vana Testamendi järgi libreto koostanud Julius Kaljuvee (saksakeelse teksti redigeerinud Heli Susi) metsosopranile, baritonile, kahele bassile, segakoorile, meeskoorile, lastekoorile orelile ja orkestrile |
EESTI RIIKLIK SÜMFOONIAORKESTER Solistid: TAIMO TOOMAST (Hiiob, bariton) URVE TAUTS (Hiiobi naine, metsosopran) LEONID SAVITSKI (Saatan, I bass) MATI PALM (Jumal, II bass) MAANO MÄNNI (viiul) ELKE VÖLKER (orel, Saksamaa)
|
"Hiiob" Jüri Arrak (1996) |
Eesti
vaimulikus muusikas kõrguvad paljude teiste oratoriaalsete suurvormide seas
mäetippudena
kolm helitööd, mis on väljapaistvateks suursaavutusteks
Eesti klassikalises muusikas. Neist ajaliselt esimene on Rudolf Tobiase
oratoorium "Joonase lähetamine" (1909), mis on ühtlasi
ka kõige monumentaalsem ja suurejoonelisem. Teise suurteosena
omab märkimisväärset kohta Artur Kapi oratoorium "Hiiob" (1929)
, mille esiettekanne toimus 1931. aastal ja mis kujunes tol ajal Eesti
muusikaelu suursündmuseks. Kuna siis polnud teada, kas Tobiase oratooriumid
on lõpetatud ja säilinud, peeti seda Eesti esimeseks oratooriumiks.
Kuigi iseseisva Eesti Vabariigi tingimustes saavutas Artur Kapi oratoorium
suure tunnustuse ning teda esitati korduvalt mitte ainult Eestis, vaid
ka Helsingis, on see jäänud kaasaegsele muusikapublikule suhteliselt
tundmatuks. Kolmanda väljapaistva helitööna tuleks nimetada Cyrillus Kreegi "Eesti reekviemi" (1927), mille tekstina on autor kasutanud katoliku surnutemissa (Missa pro defunctis) eestikeelset tõlget. See on neist kolmest ainus vaimuliku muusika suurteos, mille ettekanne (kuigi ladina keeles) Eestis osutus võimalikuks ka nõukogude kultuuripoliitika tingimustes. |
Oratooriumiga "Hiiob" jätkas
Artur Kapp Rudolf Tobiase poolt alustatud suurejoonelist vormikontseptsiooni,
tuginedes seejuures klassikalistele eeskujudele. Tegelikult ongi see
oratoorium Rudolf Tobiase idee, kes pidas seda lugu väga sobivaks
oratooriumi jaoks. Võib oletada, et Peterburis avaldas Tobias
ka Kapile oma mõtteid oratooriumižanri uuendamise vajadusest
ja pole võimatu, et nende omavahelistes vestlustes puudutas Tobias
ka Hiiobi teemat. Pakkusid ju Hiiobi loo kontrastsed tegelaskujud suurepärast
võimalust dramaatilise sisuga teose loomiseks. See idee poleks
aga Artur Kapilt teostust leidnud, kui nendevaheliseks ühendussillaks
poleks kujunenud Julius Kaljuvee, kes aastakümneid hiljem koostas
oratooriumi libreto. On põhjust arvata, et oratooriumi teema valikul osutusid Artur Kapile määravaks eelkõige subjektiivsed põhjused – oli ta ju Venemaal kaotanud Hiiobi kombel kõik, mis tal oli, ning pidi kodumaale tagasi pöördudes alustama elu otsast peale uuesti. "Olen selle töö kirjutanud rohkem idee pärast" – on helilooja ise öelnud. Samas on oluline rõhutada, et sügavalt uskliku inimesena oli Artur Kapi jaoks Hiiobi teema hingeliselt väga lähedane, milles ta nägi head võimalust väljendada oma usulisi tõekspidamisi. Kuigi Artur Kapp töötas Eestisse asudes esialgu "Estonia" teatri dirigendina (1920–1924), ei ole teada, et tal oleks tekkinud kavatsus kirjutada ooperit. Arvatavasti tekkis tal mõte kirjutada vaimuliku sisuga oratoorium eelkõige austusest saksa klassikute, eriti aga J. S. Bachi loomingu vastu. Eeldusi selleks pakkus aga ka Artur Kapi muusikaline mõtlemislaad, mis valdaval määral tugines kontrapunktilisele arendusele, ega olnud sobiv ooperi kirjutamisel. Pealegi leidis helilooja oratooriumis rohkem võimalusi ka orkestri väljendusvahendite kasutamiseks. Kuigi "Hiiob" on eelkõige koorioratoorium, milles keskset tähelepanu pälvivad meisterliku käsitlusega koorid, on siin oluline tähtsus iseseisva arendusega orkestripartiil, mis kerkib kohati esile suure massiivsuse ja kõlajõuga, aidates kaasa kujundlike efektide loomisel. Just orkestraalsete osade piltlikkus ja muusikaline kujundlikkus aitavad kaasa teose veenvusele ning lähendavad seda mõneti ooperile. Nimetagem siin eelkõige Saatana esimest etteastet (nr 5), äikese ja tormistseeni (nr 9), samuti suurepärast algust, mis oma veidi ühetaolise esituslaadi ja idamaise värvinguga meenutab neid aegu, mil kuningas Taavet kandle saatel oma laule esitas. "Hiiobile" on iseloomulikud lühikesed karakteersed teemad, mis on tihti arendatud polüfooniliselt. Enamik neist on eepilise, jutustava iseloomuga. Kesksel kohal on teose juhtmotiivid, mille tähendus on pigem kujundlik, välja arvatud esimene, mis omab sisulist tähendust, ja seda võiks nimetada ka oratooriumi peateemaks. Selleks on "Õnn sel, kes kardab Jehoovat", millega algab oratoorium ja mis omab suurt tähtsust oratooriumi dramaturgilises arengus. |
Selle aluseks
on A. Kapp kasutanud
J. S. Bachi fuuga teemat (Das Wohltemperierte Klavier
I Nr 8 es-moll).
Kuid Kapp pole teinud seda kindlasti mitte juhuslikult. Oma Esimeses
sümfoonias
(mis oli pühendatud Beethoveni Üheksanda sümfoonia 100.
aastapäevale 1924) oli ta samuti kasutanud Beethoveni Üheksanda
sümfoonia alguse teemat, näidates oma loomingulise mõtte
abstraheerivat jõudu. Ja pole põhjust kahelda, et Kapp
tundis ka hästi koraali Aus tiefer Not schrei'
ich zu Dir, millele
tugineb Bachi fuuga teema. Seega tuleks arvestada, et oratooriumi juhtteema
valik on lähtunud ka koraalist ja selle tekstist, mis näitab
meile teose ideed hoopis uues valguses ja aitab paremini mõista
selle väga õnnestunud juhtteema mõtet – see on autori
sügavaist
kannatusist võrsunud paleuslik igatsus oma õnne järele.
Nii on Kapp laiendanud oma subjektiivse kannatuse abstraktse käsitluse
laiemale ühiskondlikule pinnale. Kujukalt ilmneb see oratooriumi
suurejoonelises lõpukooris, mille meisterlikult arendatud kolmekordse
fuuga repriisis ilmub ootamatult oratooriumi juhtteema "Õnn
sel, kes kardab Jehoovat" kahekordses suurenduses, väljendades
kokkuvõetud
kujul kogu oratooriumi ideed. Hiiobi enda kannatuste iseloomustamiseks
on aga autoril palju tagasihoidlikum oma ootamatute lahendustega sissepoole
avanev motiiv madalas registris: |
millele Kapp vastandab inglite
juhtmotiivi läbipaistvas faktuuris. |
Kui viimane neist sümboliseerib
headust, siis sellele on vastandatud kurjuse jõud, mille kehastajaks
on Saatan. |
Selles
väljendub ka Tobiase
idee, mille kohaselt ei tohiks ka negatiivsed kangelased oratooriumis puududa,
et suurendada teose dramaatilist pinget. Nii ongi Saatana juhtmotiiv võrreldes
eelnevatega aktiivsem ja pingelisem. Nende juhtmotiivide abil on Kapp üles
ehitanud oma oratooriumi süžeelise arenguliini, mille kandjaks
on võitlus headuse ja kurjuse vahel, mis on siin personifitseeritud
Jumala ja Saatana kujudes. Kuigi oratooriumi aluseks on Vana Testamendi prohvet Hiiobi raamat, esineb siin materjali ka teistest Piibli osadest, eriti psalmidest. Kahjuks on aga Julius Kaljuvee poolt koostatud libreto kirjanduslikult küllaltki küündimatu, kohati saamatugi. Pealegi on sõnarõhud tihti vastuolus muusikaliste rõhkudega. Sellele juhtisid tähelepanu pärast esiettekannet ka mitmed kriitikud. Nii kujutas A. Lemba, et teose ettekandel "segas vale deklamatsiooni rõhutamine." E. Visnapuu aga leidis, et "libreto on kirjanduslikult kaunis vähenõudlik ja keeleliselt otse lubamatuid vigu täis." Võib oletada, et nimetatud asjaolu oli ka üheks põhjuseks, miks Jumala partii, mis on partituuris kujutatud retsitatiividena, asendati enne esiettekannet deklamaatoriga. Selle kohta kirjutas Karl Leichter täiesti põhjendatult, et "Jumala osa deklameerimine pole kasuks teose üldmuljele". Sellest lähtuvalt on oratooriumi eestikeelset (ja ka saksakeelset) teksti keeleliselt korrigeeritud, lähendades seda võimaluste piirides kaasaja nõuetele. |
Vana Testamendi
prohvet Hiiobi raamat omab silmapaistvat kohta kogu maailma kirjanduses.
Tungides inimhinge kõige sügavamate, kõige vastuolulisemate probleemideni
on see raamat tuntud kui vanaheebrea kirjanduse üks kõige
monumentaalsemaid inimmõtte saavutusi. Kannatuse ja armastuse
probleem, mis on jäänud kogu järgnevate aegade vältel
kirjanduse ja kunsti üheks kesksemaks probleemiks, on leidnud siin
oma ürgalgsel kujul kõige viimsete järeldusteni tungiva
käsitluse. On tähelepandav, et Hiiob ise ei ole heebrealane. Tema kodupaik on Uutsimaa, mis asus Araabia kõrbe piiril. Sellega on raamatus tõstatatud probleem palju laiem ja üldinimlikum. Hiiobi isiklik kannatus omandab siin palju üldisema tähenduse – selle läbi on siin püütud leida õiget vahekorda Jumala ja inimese vahel. Hiiobi nimi Ijjöb (araabia keeles Ajjüb) on igivana ning esineb juba 4000 aastat tagasi Vana-Egiptuse raidkirjades. Tõlkes tähendab see "tagakiusatut", "tagaaetut". Seega on Hiiobi nimi tuntud juba aastatuhandeid enne tema nime kandva raamatu kirjutamist. Hiiobi raamatu tekkimise kohta leidub mitmesuguseid arvamusi. Esimene neist põhineb oletusel, et siin on tegemist ajaloolise tõsilooga, mille on sõnastanud piibliajalooline isik Hiiob. Teiste arvates pole see aga ajalooliselt tõepärane jutustus, vaid siin on tegemist luulendiga, mille autoriks peetakse kuningas Saalomoni. Kolmandate arvates on siin tegemist hoopis müüdiga, mille on loonud oma pika ajaloo vältel heebrea rahvas ja mis peegeldab nende kannatusi ning lootusi paremale elule. Kuna Hiiobi raamatu algus ja lõpp on kirjutatud proosas, siis võiks seda tõepoolest pidada rahvapärimuseks. Seevastu raamatu põhiline osa on aga kirjutatud luulevormis, mida vanal ajal retsiteeriti poollauldes. Arvatakse, et see osa kuulub hilisemasse aega (V-III saj eKr). |
Teoloogilisest vaatepunktist
lähtudes ilmneb selles raamatus kaks põhilist suunitlust.
Esimene neist on üldinimlik – see on kahe kõlbelise maailmavaatelise
printsiibi – headuse ja kurjuse igivana võitlus ning esimese võit
viimase üle. Teine on vanatestamentliku iseloomuga ja lähtub
eeldusest, et kõik kannatused on tasuks tehtud ülekohtu ja
pattude eest. Kuid nagu jutustusest ilmneb, esineb siin just vastupidine
tõestus, millega Hiiobi raamat võitleb nende väljakujunenud
tõekspidamiste vastu. Seeläbi näeme siin kannatuse ülevust
kui väärtuse kategooriat omaette, milles ilmneb eetilis-moraalse
maailmavaate täiuslikkuse printsiip: ainult läbi sügavate
kannatuste jõuab inimene õnne tegeliku väärtuse
tunnetamiseni. Seega muutub isiklik kannatus siin kangelasteoks, mis
kinnitab isiksuse eetilis-moraalset ideed oma veendumuste nimel. Sellega
kerkib Hiiobi kuju oma sõprade ja rahva seast esile just oma veendumuste
ja tõekspidamiste eest võitlejana. Oma piiritu usu ja kannatuste
läbi muutub ta ise täiuslikumaks ja vaimselt rikkamaks, viies
endaga kõrgemale moraalse täiuslikkuse astmele ka oma rahva
ja sõbrad, kes enne teda ei mõistnud. Selles ilmnebki Hiiobi
jutustuse üle aegade ulatuv sügavalt inimlik idee: võitlus
oma tõekspidamiste eest ja õnne saavutamine äärmuseni
ulatuvate kannatuste läbi.
Kuigi Artur Kapp suutis vaevalt ette näha ajaloosündmuste keerdkäike, on Hiiobi lugu samas küllaltki paljutähenduslik ka meie kaasaja jaoks. See viitab Eesti rahva kannatusterikkale ajaloole ning sellele osale rahvast, kes suutis vaatamata kõigile raskustele jääda kindlaks oma põhimõtetele ega andnud end Saatana meelevalda. Oma kõikumatus usus Jumala õiglusse ning selle võidusse ülistab see teos eelkõige neid, kes on oma südames kandnud kõrgemaid ideaale ja eesmärke, ega ole müünud hõbeseeklite eest maha oma südametunnistust ning säilitanud usu Jumalasse, kelle loodud maailmakorraldus paneb meid küll tihti proovile, kuid annab kõigile alati ka valikuvõimaluse. Selles peitubki Artur Kapi oratooriumi idee ja selle sügavam tähendus... Kokkuvõttes tuleb tõdeda, et Artur Kapi oratooriumi "Hiiob" näol on meil tegemist mitte ainuüksi kunstiliselt väärtuslikuma ja tähtsama teosega helilooja loomingus, vaid see on kahtlemata üks väljapaistvamaid teoseid kogu eesti heliloomingus üldse. |
Ei ole täpselt teada,
millal Artur Kapil tekkis mõte oratooriumi kirjutamiseks. Komponeerimiseks
jäi tal aega ainult suvevaheaegadel, veetis ta neid põhiliselt
Tallinn-Tartu maantee ääres asuvas Liivamäe talus Anna
kiriku lähedal. Teose kirjutamise kohta on helilooja ise öelnud: "Töötan
peamiselt suvel maal. Linna elu on liialt närviline. Ainult vaikses
looduses, primitiivses maanurgas võib valmida midagi tõeliselt
head... Uskliku inimesena huvitab mind eriti oratooriumi muusika. Uurides
Bachi ja Händelit oli mul soov kirjutada oratooriumi." Kuna töö oratooriumiga nõudis heliloojalt pikemaajalist süvenemist, siis kestis töö oratooriumi kallal aastatel 1926–1929 ning selle orkestreerimine 1929–1930. |
Oratooriumi
esiettekanne toimus "Estonia" kontserdisaalis 1. märtsil
1931 ja kujunes tolle aja muusikaliseks suursündmuseks, mille esitajate üldarv
ulatus 200-ni. Sellest võtsid osa EMO segakoor (kellele teos oli
pühendatud), TMS meeskoor, "Estonia" suurendatud orkester
ning solistid K. Viitol (Hiiob), B. Hansen (Saatan), N. Romanova (Hiiobi
naine), G. Voogas (Jumala retsitatiivid), K. Schypris (orel), H. Schütz
(viiul), dirigeeris Juhan Aavik. Esiettekanne möödus suurte
austusavalduste saatel ning heliloojale kingiti Lauljate Liidu poolt
pärast oratooriumi esimese osa lõppu publiku austusavalduste
saatel kujur H. Halliste poolt valmistatud büst. Erilist pidulikkust
lisas ka riigivanem Konstantin Pätsu viibimine kuulajate ridades,
kes autorit õnnitledes andis talle üle ka suurema rahasumma.
Ettekannet korrati sama aasta 15. märtsil, mille järel kanti
teos 16. juunil ette ka Helsingis Johannese kirikus. Sama aasta 4. oktoobril
kanti oratoorium veelkord ette "Estonia" kontserdisaalis. Hiljem
esitati teost X üldlaulupeo raames 24. juunil 1933 ning XI üldlaulupeo
raames 22. juunil 1938. Samal aastal kõlas oratoorium ka 22. aprillil
Artur Kapi nimelise muusikahooaja puhul. Viimast korda kõlas "Hiiob" V.
Nerepi juhatusel "Estonia" kontserdisaalis 2. mail 1943. Oratooriumi
taasettekanne pärast 50aastast vaheaega toimus "Estonia"
kontserdisaalis 16. augustil 1997. a Neeme Järvi juhatusel, mis ka
heliplaadistati Eesti Raadio poolt. 26. juunil esitati "Hiiob" esmakordselt
Saksamaal Nürnbergi vaimuliku muusika festivalil Arvo Volmeri juhatusel. |
Vardo Rumessen |
Seoses oratooriumi "Hiiob" äsjase
ettekandega Saksamaal esitatakse teos Tallinnas saksa keeles |
Artur Kapp |
I OSA Nr 1 Sissejuhatus Nr 2 Meeskoor: "Õnn sel, kes kardab Jehoovat" Õnn sel, kes kardab Jehoovat ja käib tema õiglaste teede peal. See mees toidab end käte tööst ja see mees rikkam on kõigist teistest. Tal elu on hea, ta põli on hea. Ta naine on kui viljakas viinapuu, ta lapsed on kui õlipuu igihaljad oksad. Õnn sel, kes kardab.... Nr 3 Hiiob Jehoova! Ei vääri ma küll Sinu heldust ega armu ning õnnistust, mis oled üles Sa näidanud mulle. Hoia mind oma teede peal ja saada patud kaugele mu lähedastest ja lastest! Oh, võta vastu mu alandlik tänuohver! Näita Sa mulle oma heldust ja anna rohket armu veel kõigele, mis elab! Jehoova, mu Jumal! Nr 4 Segakoor: "Jumalik tõotus" Jehoova õnnistab sind Siionist ja kuulutab sulle head Jeruusalemmast. Jehoova, kes taeva ja maa on loonud. Jehoova õnnistab sind ja… Nr 5 Saatan Ma rändand olen ilmamaal ja kohtand olen miljoneid, kes, Looja, Sind ei armasta, Su seadusi ei tunnista. Neil süda Sinu vastu on külm, mu omaks langeb kõik maailm. Nad Sind ei näe, sest oled vaim ja ilm salgab maha vaimuväe! Kui ilmutad Sa neile end, nad ikkagi ei usu Sind. Ka Hiiob pöörab Sulle selja ja varsti salgab Sinu nime, kui õnnetused kutsun välja nii nagu kokku leppisime. |
Nr
6 Segakoor ja Saatan: "Loll usub Jumalat" Loll usub Jumalat! Loll usub Jumalat! Meil tõeks on see, mis meeli võlub. Saatan: Mu omaks langeb terve maailm! Ka Hiiob pöörab Sul selja ja varsti salgab Su nime. Nr 7 Meeskoor ja segakoor: "Suur oled Sa!" Suur oled Sa, Jehoova, Issand Seebaot, ja suur on Sinu võim! Sa alandad, kes kõrgel on ja ülendad, kes nõder. Sa sigidust tood karjale, ja õnnistad me peremeest, kes helde! Ja taeva võlvil tähtevald on Sinu korraldusel seatud, Jehoova! Kõik igaviku sündmused Sa juhid imeradadel. Suur oled Sa, Jehoova Issand, Seebaot! Ja suur on Sinu vägi! Sa alandad.... Nr 8 Saatan ja meeskoor Koor: Vaata! Sääl laiutavad rohumaal end Hiiob ja ta kari! Saatan: Siin rammusaid veiseid on otsatul arvul, seal raskelt on tammumas kaamelikarjad, ja eemal on pudulojuste mere vahused vood. Kuid näe! Seal minu kõrberüütlid! Hei! Seeba mehed agarad ja kangelased Kaldeast! Kas näete pala parajat? Ma ise tõstan kõrbetuult, mis paneb äikest mässama! Nr 9 Orkester: Äike ja torm Nr 10 Meeskoor ja segakoor "Suur võit" Suur võit! Suur võit! Nüüd meie käes on kõik Hiiobi vara! Ta mehed kõik me tapsime! Me võtsime ta veised ja piirates igast küljest kõik kaamelid saagiks saime! Ja Saatan ise meid aitas, kes kõrbest äikest saatis. Välk hävitas karja ja Hiiobi maja, kus prassis ta pere. Suur võit! ... |
Nr 11 Hiiob Alasti olen ma ilma tulnud ja alasti lähen ma siit. Sest Issand on andnud ja Issand on võtnud, nüüd kiidetud olgu ta nimi. Nr 12 Naiskoor ja meeskoor "Ole ustav surmani" Ole ustav surmani, siis tahan sulle elu krooni ma anda. Nr 13 Lastekoor (Inglid): Sanctus Püha on Issand Seebaot! Ja taevas ning maa on täis Tema au! Nr 14 Jumal ja Saatan Jumal: Kus sina, Saatan, hulkusid? Kas oled sa mu sulast Hiiobit ka näinud? Sest tema sarnast teist ei ole. Ta oma vagadusest kinni peab. Saatan: Nahk naha eest! Sest kõik, mis mehel on, ta jätab oma elu eest. Ta ihu on veel terve, see annab uue õnne peale lootust. Sa puuduta ta luud ja liha, siis kuuled alles, mis ta ütleb Sulle! Jumal: Hiiob olgu sinu kätte antud, kuid puutumata jäägu ta elu! Nr 15 Lastekoor (Inglid) Tagane, sa paha vaim! Tagane meist, Belial! |
Nr
16 Viiul ja orel: "Viimne piht" Nr 17 Hiiobi palve Su poole, Issand, ma südamest tõstan oma hääle! Mind päästa valu, vaeva seest ja halasta mu peale! Sest kui Sa tahad arvata mul süüks, mis minul teadmata, kes siis Su ees võib seista? Su poole... Nr 18 Segakoor ja Hiiob Koor: Ta teisi hädas aidanud, ja mitmel andnud tarka nõu. Nüüd vaevleb ta siin, ja nõu käib üle jõu! Hiiob: Su poole, Issand, ma südamest tõstan oma hääle! Mind päästa valu, vaeva seest ja halasta mu peale! Koor: Kes sa kord teisi trööstisid, nüüd tröösti iseennast! Kes sa kord teisi aitasid, arst, aita iseennast. v a h e a e g |
II OSA Nr 19 Segakoor, Hiiobi naine ja Hiiob Hiiobi naine: Kas ikka veel sa pead omast vagadusest kinni? Koor: Kes sa kord teisi trööstisid, nüüd tröösti iseennast! Kes sa kord teisi aitasid, arst, aita iseennast! Hiiobi naine: Nüüd kõik nad hurjutavad sind, kas kuuled? Eks sa nüüd mõista, et mul õigus oli, kui keelasin sind selle rahva jaoks nii palju oma vara raiskamast. Kas ikka veel sa pead omast vagadusest kinni? Sa vannu Jumalat ja sure! Hiiob: Sa räägid, kui jõledail naistel on kombeks! Ja oleks ma hoidnud oma vara, kui näljas ma nägin vaeseid, kes kannatasid puudust, haigeid ja vigaseid, siis poleks sest olnud nendel kasu, ei vaigistust haigete valul, kuid mu vara, see ikkagi oleks meilt võetud! Nüüd on sellest kasvanud minule kasu - kes halastab viletsa peale, see laenab Jehoovale vara ja siis tema tasub tuhande võrra! Hiiobi naine: Jah! Jehoova on see, kes sinu vara on võtnud ja tema on ka see, kes sulle valud on saatnud. Sa vannu Jumalat ja sure! Nr 20 Hiiob ja Hiiobi naine Hiiob: Ma veelgi hoian omast vagadusest kinni. Ei! Ei! Ei! Jehoova on minu varjupaik ja tugi. Ja kui ka maailm hukka läheks ja kui mäed vajuksid merre, Jumal on mu varjupaik! Hiiobi naine: Sa pead siis veelgi omast vagadusest kinni, sa vannu Jumalat ja sure! Hiiob: Ja kui ka maailm hukka läheks, ja kui mäed vajuksid mere põhja, Jumal on mu varjupaik! Amen! Nr 21 Hiiobi sõbrad. Tertsett Me tulime sind trööstima ja sinu lapsi leinama. Jah, tõesti need valud on otsatud, mis sulle Jumal on saatnud. Nüüd käristagem riided ja tuhka pähe puistakem. Me tulime sind trööstima... Nr 22 Hiiob See päev olgu neetud, kui ilmale sündisin ma! Ärgu tõusku iial uut koitu ta üle! Pilkane pimedus katku maad, et säravad tähed kustuksid! See päikesetõus olgu neetud, et ärkaks sest Leviatan! Ma olin õnnelik, ma olin tasane ja vaga, miks saatsid mulle, Jumal, need valud? Nr 23 Hiiobi sõbrad Sa pead küll ennast vist õigeks, et nõnda kurjustad? Sa oled tark, kes abistas teisi, kui hädas nad nõrkesid. Nüüd aga kaebad sa, kui sind on õnnetus ennast nüüd tabanud. On see sinu vagadus, sinu lootus ja kindel Jumala usk? Sa parem mõtle, et Jumal ei karista õiget meest! Kes külvab õnnetust, vaeva, see seda ka lõikama peab! Sest ka lõvil peab murduma hammas, et ta häviks koos rööviva perega: sest Jumal ei tee õiglast süüdlaseks. Sa oled salapatune, see pärast Jumal nuhtleb sind. Nr 24 Hiiob Olete kõik mu vaevalised trööstijad. Ma tean, et mu Päästja elab! Ta äratab mind mullast ülesse ja ma saan veel tões ja vaimus Jumalat näha. Nr 25 Meeskoor Kas tohib mõistlik mees nii üles puhutud sõnu öelda? Sa tigedusest lõhked! Sul vastust võime anda! Sa silmakirjateener! Sind Jumal nuhtleb veel! Ta nuhtleb sind ja on sind hukka mõistnud! Kas tahad taevast petta? End kahetsedes alanda! |
Nr 26 Hiiob Keda kaitsete? Kas meest, kellel puudub jõud? Kel annate nõu? Kas sel, kellel puudub tarkus? Kas tegudeks võimsale nõuate rada? Ta peale on põrgupiinad pandud ja hukatus katteta lamab ta ees. Kes vahetab öid ja juhatab päevi, kes heita võib voogusid pilvede alla? Kui tõusmas on torm, kes vaigistab merd? Kui taevastes sammastes tuksatab värin, siis käskija Jumal on tõstnud seal häält. Oh oleks ma veel kui varemail päevil, kui Issanda päike veel soojendas mind! Oh viibiks ma noorusaastail, kui heljus mu ümber Su taevalik heldus, nii et ka kaljudki õli mul andsid. Siis vürstid kõik vaikselt mu sõna kuulsid ja austust jagasid vanad ja noored. Sest ma olin isaks nii vaestel kui lastel ja leskede abimees häda sees. Au kuueks mul oli õiglustung, heategu mu vürstlikum kübar. Ma olin pimedal silmaks ja lonkuril olin jalaks. Vesi niisutas mu põldu ja hommiku kaste minu vilja. Mu kuulsus kasvas päeval ja au mul osaks sai öösel, ja kõik minu soovid said täide. Nüüd langeb pilge mul osaks ja jõledad hinged naeravad mind! Nr 27 Jumal Kes on see, kes pimestab mu nõu mõistmata sõnul? Kus olid sa, kui ma maailma rajasin ja mulle koidutähed hõiskasid lauldes koos Jumala lastega? Nr 28 Lastekoor. Inglid Kõik taevad laulvad Jehoovale kiitust ja nende laul käib üle maa. Las' kiidab maa, las' kiidab meri, kas nende laulu kuuled sa? Kes kannab taevasse arvutuid tähti, kes saadab päikest särama? See on su Looja, su tarkus ja abi, su Issand, kes sind lunastab. Seepärast kartes ta käsku nüüd põrmu end alanda, kõigest hingest teda armasta! Nr 29 Jumal Kas sina jaksaksid Sõelatähti sõlmida kokku või Vardatähtede sidet lahti päästa? Kas tead sa, kuidas taevast saab valitseda, või ehk oskad sa juhtida maailma? Kes hoiab tarkust hinge saladuses ja mõtleb mõistlikke mõtteid? Julged sa riielda oma Loojaga ja laita Jumalat? Anna vastust! Nr 30 Hiiob Ma olen põrm! Ma olen rääkind, mis ma ei teadnud ja kuulutanud, mis mulle kõrge ning mida ma ei mõistnud. Seepärast tunnistan ennast süüdi ja kahetsen tuhas ja põrmus. |
Nr 31 Jumal Ma tahan päästa sind viletsusest ja tahan sind õnnistada kahevõrra. Sa näha saad oma lapsi ja lapselapsi neljast põlvest saadik. Kuid mu viha on süttinud teie vastu, kes te ennast Hiiobi sõpradeks nimetate, sest teie ei ole nii õigesti minust rääkinud, kui minu ustav Hiiob. See pärast minge ta juurde, viige ohvriloomad ta kätte, et ta ohverdaks ja paluks teie eest, sest muidu sööb teid mu viha. Nr 32 Lõpukoor. Segakoor ja Hiiob: "Nii õnnis on inimene" Koor: Nii õnnis on inimene, kes ei käi õelate nõu järel ega seisa patuste teel, kes uurib Jehoova käsuõpetust nii päeval kui öösel. Nii õnnis on see, kes usub Jehoovat! Hiiob: Nii õnnis, nii õnnis on inimene, kes ei käi õelate nõu järel, kes uurib Jehoova käsuõpetust ööd ja päevad. Koor: Ta on kui puu, mis vee aarde istutatud ja kannab vilja. Kõik, mis ta teeb, läheb tal korda! Halleluuja! Aamen! |
TAIMO
TOOMAST on lõpetanud Eesti Muusikaakadeemia laulu erialal 1989. aastal.
Pärast ühte hooaega "Estonia" teatri solistina jätkas
ta õpinguid Viini Riigiooperi stuudios. Lisaks tundidele õpetajate
Margarita Benze, David Lutzi ja prof Leo Mülleri käe all, oli
ooperistuudio kasvandikel võimalus osaleda ka väiksemates
Viini Riigiooperi lavastustes. Taimo Toomastil on õnnestunud teha
koostööd selliste kuulsustega nagu Abbado, Raimondi, Agnes
Baltsa, Renato Bruson jt. Samuti on ta laulnud peaosa Viini Kammerooperi
poolt lavale toodud Reiner Bischofi ooperis "Das Donaugeschenk",
samuti Mozarti "Cosi fan tuttes". Viimased aastad on Taimo
Toomast olnud ligi 200-aastase Coburgi ooperiteatri solist. Seal tehtud
rollide hulgas on Figaro "Sevilla Habemeajajas", di Posa "Don
Carloses", Sharpless "Madama Butterfly's", Papageno "Võluflöödis",
Jeletski "Padaemandas", Valentin "Faustis". Ta on
osalenud Wiener Festwochenil Janaceki ooperi "Härra Broueki
väljasõidud" ja Straussi "Rahupäeva" kontsertettekannetel.
Neeme Järvi juhatusel ette kantud Rudolf Tobiase oratooriumis "Joonase
lähetamine" laulis ta Joonase partiid, Artur Kapi oratooriumi "Hiiob" taasettekandel
ja plaadistamisel 1997. aastal aga Hiiobi partiid. Alates hooajast 1998/1999 on Taimo Toomast Dessau ooperiteatri solist, kus laulab Marceli "Boheemis", Dr. Falket "Nahkhiires", Faninali "Roosikavaleris" ja Astolfi "Il Campiellos" Viimase aja suurimaks saavutuseks peab laulja laureaaditiitlit Aleksander Girardi nim rahvusvaheliselt lauljate konkursilt Coburgis. |
URVE TAUTS on
sündinud Pärnus. Laulmist õppis ta Tallinna Muusikakoolis
ja Tallinna Riiklikus Konservatooriumis, mille lõpetas 1963. aastal
A. Roolaiu lauluklassis. Alates 1960. aastast on Urve Tauts "Estonia" teatri
solist, kuid tema ooperilaulja karjäär sai alguse tunduvalt varem,
juba Muusikakooli päevilt. Urve Tautsi repertuaaris on üle 60
ooperirolli: Amneris ("Aida"), Azucena ("Trubaduur"),
Eboli ("Don Carlos"), Octavian ("Roosikavaler"), Marfa
("Hovanštšina"), Carmen ("Carman"), Ige
(E. Tambergi "Raudne kodu") jt. Mahuka lõigu Urve Tautsi tegevusest hõlmavad osalemised vokaalsümfooniliste suurvormide ettekannetel ning orelikontsertidel nii kodu- kui ka välismaal. Tema hääl on kõlanud USAs, Itaalias, Skandinaaviamaades, Jordaanias, Prantsusmaal, Austrias jm. Ta on laulnud kaasa Mozarti ja Verdi reekviemides, Pergolesi ja Vivaldi Stabat Materites, Bachi Johannese passioonis, Stravinski Oidipus Rexis, Tobiase "Joonase lähetamises", samuti osales ta solistina A. Kapi "Hiiobi" 1997. aasta taasettekandel ja plaadistamisel. Urve Tautsil on valminud 2 CDd: 1998. aastal "Jõululugu muusikas" koos Pirjo Levandi ja Tarmo Eesperega, 1999. aastal aga soolo CD. Lauljakarjääri kõrval on Urve Tauts juba aastaid töötanud laulupedagoogina (praegu dotsent) Eesti Muusikaakadeemias. |
LEONID
SAVITSKI on sündinud Moskvas, lõpetanud 1980. aastal
Moskva Gnessinite-nim instituudi professorite G. Adeni, N. Špilleri
ja M. Reiseni juures. Aastatel 1980–1982 töötas ta
Moskva Suures teatris, 1983–1991 "Estonia" teatris
ja 1991–1993 Krefeld-Mönchengladbachi riiklikus teatris
Saksamaal. 1993. aastal sai Leonid Savitskist Müncheni Riigiteatri
solist. Käesolevast hooajast on ta aga taas Rahvusooper "Estonia" solist.
Eesti ja Saksamaa kõrval on ta solistina üles astunud ka Soomes, Rootsis, Taanis ja Prantsusmaal. Laulja suuremad ooperirollid on Dossifei (Mussorgski "Hovanštšina"), Pimen ja Varlaam (Mussorgski "Boriss Godunov"), Gremin (Tšaikovski "Jevgeni Onegin"), Basilio (Rossini "Sevilla habemeajaja"), Ramfis (Verdi "Aida"), Sarastro (Mozarti "Võluflööt"), Suurinkvisiitor (Verdi "Don Carlos"). Leonid Savitski on ka hinnatud oratooriumisolist ja laulnud mitmeid partiisid oratoriaalsetes suurvormides. Hiljuti laulis ta Verdi Reekviemi Saksamaal, eelmise aasta novembris aga osales solistina Sofia Gubaidulina teoses "Aus dem Stundenbuch". |
MATI
PALM on õppinud laulmist Tallinna Riiklikus Konservatooriumis
dotsent Jenny Siimoni lauluklassis (1960–68), Moskva Konservatooriumis
professor H. Dietzi juures (1972–1973) ja Milano La
Scala laulukoolis
R. Carosio juhendamisel (1974–1976). 1969. aastast on ta "Estonia" teatri
ooperisolist. 1995. aastast juhatab Mati Palm ka Eesti Muusikaakadeemia
lauluosakonda. Mati Palm on üks esimesi eesti lauljaid, kes algul läbi konkursside, seejärel ooperimajade kaudu end "raudsest eesriidest" läbi laulis. Tänaseks on ta esitanud üle 50 eriilmelise ooperirolli nii kodu- kui välismaal. Nende hulgas on pea kõik juhtivad bassipartiid. Konkurssidel võistlemine on aga aastate jooksul asendunud tööga paljude eri maade laulukonkursside žüriides. Mati Palmi arvukatest esinemispaikadest (erinevate dirigentide käe all ja ooperiteatrite koosseisus rohkem kui 50s eri ooperimajas) olgu nimetatud maailma äärepunktid – Jaapan, Austraalia, Buenos Aires, Vancouver. Mahuka lõigu Mati Palmi tegevuses hõlmavad vokaalsümfoonilised teosed (osalenud üle 40 suurvormi ettekandel) ja kammerlaul, kus repertuaar haarab muusikat 16. sajandi meistritest läbi romantikute ja atonaalse muusika kuni tänapäeva eesti autoriteni, kes tosinajagu tsükleid on kirjutanud spetsiaalselt Mati Palmile. Ooperirollide ja kontsertesinemistega on Mati Palm käinud 20 riigis, neist sagedamini Soomes, Rootsis, Prantsusmaal, Itaalias, Saksamaal aga ka USAs, Mongoolias jm. |
MAANO
MÄNNI (1966) alustas viiuliõpinguid Tallinna Muusikakeskkoolis, kus
tema pedagoogiks oli Tiiu Peäske. Pärast TMKK lõpetamist
viibis Maano Männi kaks aastat Kaliningradis (Königsbergis),
siis jätkusid õpingud Tallinna Riiklikus Konservatooriumis
professor Jüri Gerretzi viiuliklassis, mille Maano Männi lõpetas
1992. aastal. Samal aastal kutsuti ta Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri
abikontsertmeistriks ning aasta hiljem sai Maano Männist ERSO esimene
kontsertmeister. Aastail 1993–1996 töötas viiuldaja kontsertmeistrina
ka Tallinna Kammerorkestris. Maano Männi on tuntud nii solisti kui kammermuusikuna. Ta on esinenud enamuse eesti ja paljude külalisdirigentide juhatusel, samuti klaveritrio koosseisus ning keelpillikvartetis Noobel Nelik. Esinemised on teda viinud mitmesse välisriiki. Aastast 1997 töötab Maano Männi pedagoogina Tallinna Muusikakeskkoolis ning juhendab suviti meistrikursusi Tahkurannas. Maano Männi mängib 18. sajandi Itaalia meistri Mantagatia Mediolani viiulil. |
ELKE
VÖLKER on õppinud muusikat Heidelberg-Mannheimi
Riiklikus Muusika ja Kujutava Kunsti Kõrgkoolis ning romanistikat
Mannheimi Ülikoolis. 1992. aastal lõpetas ta Mannheimi
muusikakõrgkooli oreli erialal prof Leo Krämeri õpilasena,
1996. aastal sai ta solisti diplomi. Elke Völker on osalenud ka
Jean Guillou' (Pariis), Nicholas Kynastoni (London), Jon Laukviki (Stuttgart)
ja Piet Kee (Haarlem) meistrikursustel. 1995. aastal sai ta rahvusvahelisel
orelikonkursil Speyeris Suure preemia ja publikupreemia. Praegu on
käsil kirikumuusika-stuudium Speyeri toomkirikus, millele peaksid
järgnema õpingud Wolfgang Rübsami juures Chicagos
ja Michelle Leclerci juhendamisel Pariisis. Elke Völker on esinenud mitmetel rahvusvahelistel orelifestivalidel Saksamaal, Prantsusmaal, Itaalias, Belgias, Luxemburgis, Venemaal, Baltikumis ja Iisraelis. 1996. aastal debüteeris ta Schlesswig-Holsteini muusikafestivalil. |
ARVO
VOLMER (1962)
alustas oma muusikuteed klaveriõpingutega. Dirigeerimist on ta õppinud
Tallinna Riiklikus Konservatooriumis professorite Olev Oja ja Roman Matsovi
juures (1980–1985) ning Leningradi Konservatooriumis professor Ravil
Martõnovi juures (1985–1990). Arvo Volmer on end täiendanud
ka USAs Helmuth Rillingi meistrikursustel. 1989. aastal pälvis Arvo
Volmer Nikolai Malko nimelisel rahvusvahelisel dirigentide konkursil
Kopenhaagenis neljanda preemia ning orkestri eripreemia. Dirigenditegevust alustas Arvo Volmer 1985. aastal "Estonia" teatris, kus ta on juhatanud oopereid, ballette ja operette. Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri (ERSO) ees debüteeris Arvo Volmer 1987. aastal. Alates 1993. aastast on ta ERSO peadirigent ning aastail 1994–1998 oli ka Oulu Linnaorkestri peadirigent. Lisaks tööle nimetatud kahe orkestriga juhatab Arvo Volmer regulaarselt "Estonia" teatri etendusi. Arvo Volmer on juhatanud paljusid orkestreid Soomes, Rootsis ja Taanis, samuti Saksamaal, Iisraelis, Venemaal, Portugalis, Poolas, Ungaris, Lätis ja Leedus. 1996. aasta novembris juhatas Arvo Volmer ERSO külalisesinemisi Saksamaal, 1996. aasta kevadel kõlas Tallinnas tema juhatusel G. Mahleri Kaheksas sümfoonia . |
Kontserdi produtsent
Andres Uibo Toimetajad Inna Kivi ja Kaja Irjas |
Tagasi | Üles | |||||||||||||||
Toimetaja |
|
© Rahvusvaheline Artur Kapp'i Ühing |